nieuws

"Benzine en diesel duurder door inmenging biobrandstof"

nieuws
Wie vanaf 1 juli zijn wagen voltankt, zal daarvoor meer betalen door de verplichte vermenging van 4 procent biobrandstoffen in benzine en diesel. Dat meldt de Belgische Petroleum Unie (BPU). "Op basis van de huidige marktsituatie zal iemand die diesel tankt zo tot 3 cent extra betalen per liter en een gelijkwaardig bedrag voor benzine", klinkt het.
21 april 2009  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:07
Lees meer over:

Wie vanaf 1 juli zijn wagen voltankt, zal daarvoor meer betalen door de verplichte vermenging van 4 procent biobrandstoffen in benzine en diesel. Dat meldt de Belgische Petroleum Unie (BPU). "Op basis van de huidige marktsituatie zal iemand die diesel tankt zo tot 3 cent extra betalen per liter en een gelijkwaardig bedrag voor benzine", klinkt het.

"Het initiatief dat op 1 juli van kracht moet worden, heeft ernstige neveneffecten voor de koopkracht van de consument en voor de concurrentiepositie van de Belgische onafhankelijke petroleumhandelaars", klinkt het in een persbericht van de BPU. "De BPU verzet zich niet tegen maatregelen die het milieu ten goede komen, maar wel tegen het feit dat de kost daarvan eenzijdig en via sluipende besluitvorming afgewenteld wordt op de consument".

Reden voor de meerprijs voor de consument is volgens de BPU het verschil tussen enerzijds de prijzen van biobrandstof en benzine geproduceerd met materiaal van de zeven erkende biobrandstoffenproducenten in België en anderzijds de geldende vrije marktprijzen.

Bovendien stelt zich volgens de BPU een probleem voor de Belgische onafhankelijke brandstoffenimporteurs, aangezien het product dat in ons land geïmporteerd wordt reeds voor 2 procent uit biomateriaal bestaat. Wanneer daar 5 procent biomateriaal - nodig volgens de BPU om de fiscale korting te bekomen - afkomstig van een van de Belgische producenten aan toegevoegd wordt, resulteert dat in een product dat uit 7 procent biomassa bestaat en de normen overschrijdt.

De BPU opteert daarom "voor een minimaal verplicht mengpercentage van 2 procent, waarbij de fiscale aftrek toepasselijk is zodra 4 procent gehaald wordt". "Natuurlijk zijn we voorstander van biobrandstoffen, maar waarom kunnen die niet gepromoot worden zonder dat de onafhankelijke importeurs en de klanten benadeeld worden", stelt Thierry De Meulder van de BPU, die vraagt dat de overheid de unie zou consulteren bij het verder op punt stellen van de regelgeving.

Minister Van Quickenborne herhaalt echter dat de prijs aan de pomp voor biobrandstof nauwelijks zal verschillen met die van de klassieke brandstof, "aangezien de biocomponent fiscaal vriendelijker wordt behandeld als die afkomstig is van een van de zeven Belgische bedrijven die de biocomponent produceren".

De consumentenprijs hangt volgens de minister voor 96 procent af van de prijs van het olievat en voor 4 procent van de prijs van de productie van biocomponenten. "De dag dat olie weer duurder wordt, zal biobrandstof licht goedkoper zijn dan klassieke brandstof", luidt het.

De BPU verenigt vijftien maatschappijen gespecialiseerd in de invoer en distributie van olieproducten in België, die een omzet vertegenwoordigen van meer dan 3 miljard euro.

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek