nieuws

België exporteert meer verse groenten naar Duitsland

nieuws
België heeft vorig jaar 12 procent meer verse groenten geëxporteerd naar Duitsland dan in 2008. De groei is vooral gerealiseerd bij tomaten, komkommers en paprika’s uit kas. De export van vollegrondsgroenten naar Duitsland is daarentegen gedaald.De toename van de export naar alle landen bedroeg 6,8 procent.
27 mei 2010  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:11
Lees meer over:

België heeft vorig jaar 12 procent meer verse groenten geëxporteerd naar Duitsland dan in 2008. De groei is vooral gerealiseerd bij tomaten, komkommers en paprika’s uit kas. De export van vollegrondsgroenten naar Duitsland is daarentegen gedaald. De groei van de uitvoer van verse groenten naar Duitsland is duidelijk hoger dan de toename van de export naar alle landen die maar 6,8 procent bedroeg.

De laatste jaren stagneerden de leveringen van glasgroenten en liep de export van openluchtgroenten terug. De eigen productie van Duitsland en de zelfvoorzieningsgraad voor openluchtgroenten stegen, terwijl ook de concurrentiedruk van andere leverancierslanden steeds toeneemt. In 2009 werd deze trend gekeerd en zag België zijn export van verse groenten naar Duitsland opnieuw groeien met maar liefst 12 procent. De totale Belgische export van verse groenten naar het buitenland steeg vorig jaar met 6,8 procent.

Met een jaarlijkse stabiele invoer van drie miljoen ton verse groenten blijft Duitsland de belangrijkste importeur in Europa. De concurrentie om er te leveren, is groot. Met een export van 170.000 ton verse groenten is België de vijfde grootste leverancier van Duitsland. Belgische telers zijn in Duitsland gekend als specialisten van wintersla (22.000 ton), prei (19.000 ton) en tomaten (76.000 ton) en van paprika en komkommer in het voorjaar en in de zomer.

België levert in Duitsland overwegend groenten met het Flandria-kwaliteitslabel. Het Flandria-merk is volgens de tweejaarlijkse DIMA-enquête bij inkopers en groothandelaars het meest bekende merk.

Ondanks de sterkte van een label als Flandria en de toegenomen export in 2009, wil Paul Coenen van VLAM het goede exportcijfer enigszins nuanceren. Hij wijst erop dat het lage prijspeil in 2009 een belangrijke rol heeft gespeeld in het afnemen van Belgisch product. "Het is dus niet zeker dat de exporttoename een duurzame verbetering betreft".

Bovendien ziet Coenen de zelfvoorzieningsgraad van Duitsland jaar na jaar toenemen. Ook in de goedkope seizoenskrachten die met een soepeler arbeidsregeling worden tewerkgesteld, ziet hij een bedreiging voor onze afzet van arbeidsintensieve groenten. "Gelukkig is het glasareaal in Duitsland nog bescheiden, maar ook dat zal niet blijven duren", zegt Coenen.

"Duitse consumenten vragen ook steeds nadrukkelijker om lokaal geteelde groenten", wijst Coenen op een nieuwe trend. "Er is een duidelijke meerprijs voor Duitse producten. De klimaatproblematiek speelt daarin een rol. De duurzaamheid van Belgische glasteelt met gesloten watercircuit en WKK-energie van een warmtekrachtkoppeling, kan de vergelijking met concurrerende leveranciersgebieden nochtans goed doorstaan".

"Wanneer hij rekening houdt met voedselkilometers, vergeet de Duitse consument wel eens dat Flandria-groenten vaak minder kilometers hebben afgelegd naar de supermarkt, dan de alternatieven uit eigen land", betreurt Coenen de kortzichtige kijk van de Duitse consument en bijgevolg ook van de distributeurs.

Paul Coenen acht het dan ook nodig dat duidelijk gecommuniceerd wordt over de beperktheden van de Duitse afzetmarkt en dat de sector verder kijkt dan alleen de recent gestegen Duitse afzetmarkt. "De afzetmogelijkheden in Frankrijk zijn op een meer duurzame manier toegenomen en de oorzaak van de exportgroei naar Frankrijk en een aantal nieuwe lidstaten is niet louter te herleiden tot een prijsvoordeel voor Belgische groenten in 2009", aldus Coenen.

Bron: eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek