BBB en JA21 presenteren oplossing voor Nederlandse vergunningsstop

De BoerBurgerBeweging (BBB) van Caroline Van der Plas en het rechts-conservatieve JA21 komen in Nederland met een initiatiefnota waarmee ze Nederland van het stikstofslot willen halen.

6 december 2022  – Laatste update 7 december 2022 7:42
Lees meer over:
caroline van der plas BBB_BBB

Nederland zit nu al even in een vergunningsstop door de stikstofproblematiek, waardoor ook de bouw en de industrie getroffen worden. In Vlaanderen waarschuwt minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) altijd voor een Nederlands scenario, maar in de praktijk is de omgang met stikstof en vergunningverlening er nogal anders. Nederland werkt alleen met een algemeen model, het fameuze AERIUS, en het hanteert een bijzonder strenge “de minimis”-drempel, anders dan in Duitsland of Vlaanderen.

BBB en JA21 introduceren nu een andere manier van omgaan met het begrip de “goede staat van instandhouding”, dat voortvloeit uit de Europese richtlijnen. De staat van de natuur wordt nu in Vlaanderen en in Nederland ingevuld op basis van een overschrijding van de kritische depositiewaarden (kdw's), maar het Europees recht verplicht ons daar helemaal niet toe, klinkt het.

BBB en JA21 willen dat er “echt naar de staat van de natuur wordt gekeken”, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een al bestaande databank voor flora en fauna. De 100 miljoen waarnemingen in die databank zeggen immers meer over de staat van de natuur en het al dan niet halen van een kritische depositiewaarde. “Of de natuur het goed doet hangt namelijk van veel meer factoren af, zoals de waterhuishouding, natuurbeheer, menselijke activiteiten, maar ook het weer”, klinkt het in een persbericht.

Daarnaast introduceert de nota een nieuwe “de minimis”-drempelwaarde van 14 gram stikstof per hectare per jaar. Momenteel hanteert Nederland een volgens BBB en JA21 willekeurige en niet-wetenschappelijk onderbouwde ondergrens van 0,07 gram stikstof per jaar. Door die bijzonder lage drempelwaarde volstaat bijvoorbeeld ook autoverkeer om een nieuwe activiteit af te keuren.

Stikstofruimte kopen

Ten slotte willen BBB en JA21 dat er in de wet onderscheid wordt gemaakt tussen stikstofoxiden en ammoniak. Ook dat is een verschil met Vlaanderen: in Nederland is er een soort van salderingssysteem waarbij ook extern “stikstofruimte” kan worden gekocht. Daardoor kan ammoniak vanuit de landbouw nu ingeruild worden voor stikstofoxiden vanuit verbrandingsprocessen van de industrie.

De Schiphol Group, de uitbater van de grootste luchthavens in Nederland, is daar dan ook volop mee bezig, schrijven de Nederlandse media. Voor Schiphol zelf zijn een aantal veehouders in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht opgekocht. Voor Lelystad Airport zou het om minder dan tien boeren gaan, rond de Veluwe. Doordat de Nederlandse luchthavens geen natuurvergunningen hebben, dreigen ook zij in de problemen te komen als er wordt geprocedeerd.

Bron: Nieuwe Oogst

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek