"Alternatieven voor verbreding Schipdonkkanaal onderschat"

"Met het geld dat we in het Schipdonkkanaal willen investeren, verhogen we beter enkele bruggen over het Albertkanaal", zegt ondervoorzitter Ivan Sabbe van Lijst Dedecker (LDD). Volgens Sabbe is het project Seine-Schelde-West achterhaald en zal het bij uitvoering alleen maar een extra punt zijn op de lange lijst met uitgevoerde nutteloze openbare werken. "Ik weet niet waarom steeds naast de alternatieven worden gekeken", voegt hij eraan toe.
10 februari 2009  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:07
Lees meer over:

"Met het geld dat we in het Schipdonkkanaal willen investeren, verhogen we beter enkele bruggen over het Albertkanaal", zegt ondervoorzitter Ivan Sabbe van Lijst Dedecker (LDD). Volgens Sabbe is het project Seine-Schelde-West achterhaald en dreigt het op de lange lijst met uitgevoerde nutteloze openbare werken te belanden.

Sabbe voert elf argumenten aan waarom de verbreding van het Schipdonkkanaal niet noodzakelijk is. Het gaat om foutief gecommuniceerde cijfers, het verdoezelen van alternatieven zoals de Estuaire vaart en het gebruik van kruiplijncoasters, de congestie op het kanaal Gent-Terneuzen, het overschatte hinterland van Zeebrugge, het gebrek aan bijkomende tewerkstelling en de aanslag op de ruimtelijke ordening en het milieu.

Volgens LDD kunnen met het geld voor de verbreding van het Schipdonkkanaal veel meer en efficiëntere werken worden uitgevoerd die de mobiliteit zullen te goede komen. "De opwaardering van de ringvaart rond Brugge zou minder kosten dan het kanaal en daar heel wat problemen wegwerken", motiveert Sabbe.

"Met het geld dat wordt uitgespaard, kunnen ook wat bruggen over het Albertkanaal worden verhoogd zodat de verkeerstroom daar vlotter gaat. Hoe dan ook worden de alternatieven voor de verbreding van het Schipdonkkanaal onderschat. Alleen al Infrabel zou in staat zijn om de toename van containertrafiek in Zeebrugge naar het hinterland op te vangen. De estuaire vaart is ook tot meer in staat dan wat er nu van in de cijfers wordt weergegeven. Het huiswerk moet opnieuw worden gedaan".

Sabbe wijst er ook op dat van het oorspronkelijk doel van het Seine-Schelde-West-project niet veel meer overblijft. "Het was de bedoeling om het hinterland richting Frankrijk te bereiken maar daarvoor ligt Frankrijk dwars. President Sarkozy heeft de budgetten teruggeschroefd. De kans dat de droom van Zeebrugge in vervulling gaat, is dan ook zeer klein".

Dinsdag vond in de commissie Openbare Werken van het Vlaams parlement een hoorzitting plaats over de verbreding van het Schipdonkkanaal. Onder meer havenvoorzitter Joachim Coens en de verantwoordelijke ambtenaar voor de technische haalbaarheid werden er gehoord.

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek