nieuws

Afbraak suikerfabriek Moerbeke definitief begonnen

nieuws
28 meter hoog, een doormeter van 4,5 meter en 150 ton zwaar: het zijn de technische gegevens van de evaporator of indampmachine die volgende week vrijdag voorgoed uit Moerbeke verdwijnt. Het toestel werd gebruikt om met stoom water uit het bietensap te halen. De twee Lokerse bedrijven die de evaporator vorig jaar nog installeerden, mogen het gevaarte nu weer ontmantelen, transporteren per binnenschip en vervolgens opnieuw opbouwen in Fontenoy.
9 mei 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:03
28 meter hoog, een doormeter van 4,5 meter en 150 ton zwaar: het zijn de technische gegevens van de evaporator of indampmachine die volgende week vrijdag voorgoed uit Moerbeke verdwijnt. Het toestel werd gebruikt om met stoom water uit het bietensap te halen, door dat water om te vormen in stoom. En die stoom werd dan weer gebruikt in de rest van het productieproces. Optimalisatie van energie, heet zoiets.

De evaporator werd vorig jaar geplaatst door twee Lokerse bedrijven: Engiplast en Indinox. Buurbedrijven, die schouder aan schouder werkten. Engiplast zorgde voor alle studiewerk, Indinox voor de montage en assemblage. "En nu werken we weer samen om het toestel te ontmantelen en opnieuw op te bouwen in Fontenoy", zeggen Koen Penneman van Engiplast en Marc Poppe van Indinox. Klinkt eenvoudig, maar dat is het niet.

"Voor de bouw van het toestel waren we aan strikte tijdsnormen gebonden", zegt Poppe. "Het moest absoluut operationeel zijn voor de campagne begon. Waren we niet klaar, dan kon de verwerking van de bieten niet beginnen. En dat was absoluut geen optie. We hadden een maand de tijd om de boel recht te zetten, te testen en in gebruik te nemen. Dat wil dus zeggen dat we enorm veel voorbereidend werk moesten verrichten. Maar het is ons gelukt".

En nu moet het weer gebeuren, maar dan deels in omgekeerde richting: afbreken, vervoeren, en dan weer opbouwen. Het vervoer van een dergelijk gevaarte is ook geen eenvoudige klus. "Dat moet per binnenschip gebeuren", legt Penneman uit. "Over de weg kan niet, we kunnen niet onder de bruggen door. En mocht dat wel kunnen, dan zouden we door het centrum van Brussel moeten rijden. Dat is ook geen optie. Vandaar het schip. Dat vaart tot Doornik, en dan gaat het over de weg naar Fontenoy. Daar zetten we de constructie meteen weer recht, en dan begint de montage opnieuw".(KS)

Bron: Gazet van Antwerpen

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek