Aardgastankstations van Electrabel open voor publiek
nieuwsDe betrokken gastankstations kwamen er in de jaren negentig toen er verschillende experimenten met wagens op aardgas opgezet werden. Nadien werd de klassieke brandstof weer goedkoper en vielen die projecten stil. Maar met de groeiende milieu- en klimaatbezorgdheid staat aardgas weer in de kijker. In de uitstoot van een zogeheten CNG-wagen zit amper fijn stof, geen NOx en minder CO2 dan in die van benzinemotoren.
Nog een troef van aardgas is dat het als tussenstap naar waterstof - de energie van de toekomst genoemd - kan dienen. Een CNG-motor kan ook op biogas draaien. Een handicap is dan weer de beperkte actieradius, iets meer dan 300 kilometer met een volle tank. "Vandaag zitten we met het probleem van de kip of het ei", zegt Boydens. "Mensen zetten de stap niet naar aardgas omdat er geen tankstations zijn. En er zijn geen stations omdat er te weinig vraag naar is. Met de openstelling hopen we dat een beetje te doorbreken. De early adopters weten nu waar ze terecht kunnen".
Particulieren die geen toegang hadden tot een tankstation, moesten tot hiertoe een vulinstallatie thuis plaatsen. Kostprijs: 5.000 euro. Momenteel rijden er in ons land amper veertig wagens op aardgas rond, de meeste dan nog dienstvoertuigen. Wellicht wordt aardgas pas echt groot als de grote brandstofbedrijven het oppikken. Electrabel ziet het niet als zijn corebusiness.
CD&V-senatoren Jef Van den Bergh en Jenne De Potter dienden deze zomer in het federaal parlement een resolutie in waarin ze stellen dat er voldoende tankstations moeten komen. Omdat dit aanzienlijke opstartkosten met zich meebrengt, zou de gewestelijke overheid in een startsubsidie moeten voorzien. In Nederland bedraagt die 60.000 euro. Als er een accijns komt, moet die ook vastgelegd worden, zodat investeerders zekerheid hebben. Ondanks de hinderpalen circuleren er prognoses dat wagens op aardgas binnen enkele jaren tien tot vijftien procent van de markt zullen innemen.(KS)
Bron: De Standaard