Aardappelfabrikant Agristo opent nieuwe fabriek in Frankrijk: “We mikken op 300.000 ton product per jaar”

De Belgische frietproducent Agristo heeft de site van suikergroep Tereos in het Noord-Franse Escaudoeuvres gekocht. Agristo zal er 350 miljoen euro investeren om in 2027 een fabriek voor de verwerking van aardappelen te openen, goed voor zowat 350 directe banen. 

29 augustus 2023  – Laatst bijgewerkt om 29 augustus 2023 20:36
Lees meer over:

Agristo wil op de site een nieuwe fabriek bouwen, met de start van de productie voorzien voor het tweede semester van 2027. Met de investering in Frankrijk heeft Agristo een fabriek voor ogen die 300.000 ton afgewerkt product op jaarbasis kan produceren. 

 “Agristo heeft verdere groeiplannen op lange termijn”, zegt woordvoerder Francesca Derkinderen. “Bijkomende productiecapaciteit zal hiervoor nodig zijn. Een locatie in Noord-Frankrijk is  een logische volgende keuze. Deze locatie laat ons toe om een bijkomend landbouwareaal voor aardappelen aan te spreken. Bovendien is Frankrijk voor Agristo de tweede grootste afzetmarkt. Zowel aardappelen als de eindklanten zijn er dus aanwezig. De goeie logistieke verbindingen in Frankrijk en de nabijheid van onze sites in België speelden ook een rol in de finale keuze.” 

Franse aardappelen

Op de nieuwe site zal vooral met Franse aardappelen gewerkt worden. “Met de geplande fabriek in Frankrijk verwachten we de Franse markt te kunnen beleveren en zal er ook verder ingezet kunnen worden op export”, zegt Derkinderen. “Ook in België zal Agristo blijven investeren. Er zijn concrete plannen voor een uitbreiding van de productie aan de hoofdzetel van Agristo in Wielsbeke. Dit zal de eerstvolgende investering voor Agristo worden.” 

Agristo werd opgericht in 1986 en stelt zowat 1.200 mensen tewerk in België en Nederland. De fabrikant heeft ook een fabriek in India. Alles tezamen is Agristo goed voor een omzetcijfer van zowat 900 miljoen euro. 

De afzetmarkt van Agristo bevindt zich voornamelijk in Europa en het Verenigd Koninkrijk, maar een aanzienlijk deel van de producten wordt ook buiten Europa geëxporteerd. “We blijven inzetten op het vergroten van ons marktaandeel in Europa, maar ook buiten Europa zijn er groeiende afzetmarkten waarin we reeds actief zijn”, klinkt het. 

Goudgele toekomst

De frietfabrikant ziet alvast een goudgele toekomst. “De consumptie van aardappelproducten kent een stijgende trend”, zegt Derkinderen. “Wereldwijd is dit een groeimarkt. Agristo blijft inzetten op haar core business, namelijk de productie van voorgebakken en diepgevroren aardappel-geïnspireerde producten. Innovatie speelt een erg belangrijke rol binnen dit segment.” 

"We zien veel potentieel, maar er zijn nog wat technische en administratieve uitdagingen", klinkt het nog bij Hannelore Raes, co-CEO bij Agristo. "De symbolische waarde ontgaat ons niet. Deze site kent een geschiedenis van 150 jaar in de agrovoedingsindustrie. We zetten dit graag verder met een moderne, duurzame productielocatie waar we een beroep zullen doen op de expertise van de Franse aardappeltelers." 

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek