header.home link

Aankoop groente en fruit licht gedaald in 2019

16 april 2020
In 2019 is de aankoop van zowel groente- als fruit voor thuisgebruik gedaald met 1 procent in volume. Dat maakt VLAM bekend op basis van de resultaten uit een marktonderzoek bij 5.000 Belgische gezinnen. Verse groenten waren gemiddeld duurder waardoor de groentebestedingen stegen. Vers fruit daarentegen werd iets goedkoper waardoor de fruitbestedingen daalden. Qua distributie was er vorig jaar weinig verandering op de groente- en fruitmarkt. Hypermarkten en grotere supermarkten bleven marktleider, gevolgd door hard discount.
In 2019 is de aankoop van zowel groente- als fruit voor thuisgebruik gedaald met 1 procent in volume. Dat maakt VLAM bekend op basis van de resultaten uit een marktonderzoek bij 5.000 Belgische gezinnen. Verse groenten waren gemiddeld duurder waardoor de groentebestedingen stegen. Vers fruit daarentegen werd iets goedkoper waardoor de fruitbestedingen daalden. Qua distributie was er vorig jaar weinig verandering op de groente- en fruitmarkt. Hypermarkten en grotere supermarkten bleven marktleider, gevolgd door hard discount.
De aankopen van verse groenten voor thuisverbruik schommelden tot 2014 rond de 40 kilogram per persoon maar daalden sindsdien tot een voorlopig dieptepunt van 36,2 kilogram in 2019. De daling was vorig jaar wel beperkt tot 1 procent.
 
Door een stijging van de gemiddelde prijs van 2,57 euro in 2018 naar 2,72 in 2019 steeg de groentebesteding met 4 procent. Nagenoeg alle Belgische gezinnen kopen verse groenten. Ze doen dit gemiddeld 55 keer per jaar of iets meer dan wekelijks. Goed nieuws is dat deze aankoopfrequentie in 2019 gelijk bleef. Vlamingen en gezinnen uit de hogere sociale groep kopen in verhouding meer verse groenten dan Walen en gezinnen uit de middelste en lagere sociale groepen. Opmerkelijk is dat de gezinnen met kinderen met een beperkt inkomen vorig jaar meer groenten kochten.
 
Binnen het segment van verse groenten daalden de voorverpakte verwerkte groenten na enkele jaren van groei naar 3,7 kilogram per persoon. Hiermee heeft dit segment een aandeel van 10 procent in volume en 19 procent in bestedingen.
 
De biogroenten groeiden in 2019, onder impuls van Wallonië, verder door. 7 op 10 Belgen kopen al eens biogroenten. De Belg koopt gemiddeld 2,2 kilogram biogroenten per jaar.
De tomaat blijft de koploper binnen het groenteassortiment met 5,47 kilogram per persoon, gevolgd door wortelen met 5,03 kilogram per persoon en ajuin met 3,87 kilogram per persoon. Binnen het tomatensegment winnen vooral de kerstomaten verder aan belang. In waarde zijn kerstomaten ondertussen veruit het belangrijkste tomatensegment geworden en ze nemen 46 procent van de tomatenomzet voor hun rekening. Binnen de top 10 van de groenten deden de courgettes (+8% in volume) en de komkommers (+6%) het goed in 2019. Onze nationale trots ‘witloof ‘ stagneert op 2,8 kilogram per persoon.
 
De Vlaming neigt in verhouding eerder naar paprika, prei, champignons, broccoli, bloemkool, spruitjes, witte asperges, ijsbergsla, kerstomaten en spinazie, terwijl de Waal in verhouding eerder kiest voor witloof, tros- en romatomaten, courgette, kropsla, sjalot, andijvie en aubergine. De Brusselaar springt er bovenuit voor artisjokken, komkommer en prinsessenboontjes. Groentesoorten die eerder in de smaak vallen bij jongere gezinnen zijn tomaten, wortelen, paprika, courgette, champignons, komkommer, aubergine en diverse slasoorten. Oudere gezinnen kiezen daarentegen in verhouding eerder voor witloof, prei, koolsoorten, kropsla, selder, sjalot en asperges.
 
De aankopen van vers fruit voor thuisverbruik daalden vorig jaar ook met 1 procent van 44 naar 43,5 kilo per persoon. Vers fruit was bovendien vorig jaar 2 procent goedkoper waardoor de fruitbestedingen 3 procent lager uitkwamen. De Belg besteedde vorig jaar gemiddeld 119 euro aan deze categorie. Net zoals voor groenten koopt bijna elk Belgisch gezin fruit en dit gebeurt gemiddeld 50 keer per jaar. Dit aantal blijft de laatste jaren stabiel. Vlaamse huishoudens zijn grotere fruitkopers dan Waalse en oudere huishoudens grotere dan jongere.
Ruim de helft van de Belgen koopt wel eens biofruit. Het aantal kopers van biofruit is stijgend.
 
De banaan (7,5 kg per persoon) blijft de meest gekochte fruitsoort. De appel (7,33 kg), op nummer twee, deed het opnieuw beter en steeg met 3 procent in volume. Jonagold, die het voorbije jaar goedkoper was, kon marktaandeel terugwinnen en is veruit de belangrijkste appelvariëteit met een volumeaandeel van 41 procent. Opvallende stijgers in de top 10 van fruit waren kiwi (+6%) en vooral aardbei (+18%). De bessen blijven het uitstekend doen. Andere opvallende stijgers in de fruitrayon waren de kersen (+17%) en de pruimen (+9%).
 
De perenverkoop viel tegen op alle vlakken en kende een daling in prijs, volume en aantal kopers. De Conference blijft met drie kwart van de perenverkoop veruit de belangrijkste variëteit. Jonge huishoudens kiezen eerder voor appelen, bananen en meloenen. Oudere huishoudens zijn grotere liefhebbers van sinaasappelen, peren, perziken, nectarines, …
 
Weinig veranderingen in het winkellandschap. 47 procent van het aangekochte volume verse groenten en vers fruit passeerde in 2019 bij DIS 1 (hypermarkten en grotere supermarkten zoals Albert Heijn, Carrefour Hypermarkten, Carrefour Market, Colruyt, Delhaize Supermarkten, Makro, …)  langs de kassa. Hard discount (Aldi en Lidl), die 1 procentpunt wint, eindigt met 24 procent marktaandeel op de tweede plaats. Op de derde plaats staat de buurtsupermarkt met 16 procent marktaandeel. Alle supermarkten samen (Dis 1, Hard discount en buurtsupermarkt) haalden vorig jaar een aandeel van 87 procent. Verse groenten en vers fruit zijn echte supermarktproducten geworden.

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek