"Vlaming niet bereid om in te boeten op smaak"

De salami van 'visvarkens' die het voorbije weekend op Agriflanders werd voorgesteld, moet op het vlak van gezondheid niet onderdoen voor de cholesterolverlagende Proactiv-lijn van Becel. Maar de Vlamsing koestert een gezonde argwaan tegen bewerkte voedingsproducten. "Als het van de Vlamsing afhangt, verkiest hij smaakvol voedsel boven de gezonde functionele voeding", zegt professor Wim Verbeke van de Universiteit Gent in De Morgen.
12 januari 2005  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:29
De salami van 'visvarkens' die het voorbije weekend op Agriflanders werd voorgesteld, moet op het vlak van gezondheid niet onderdoen voor de cholesterolverlagende Proactiv-lijn van Becel. Maar de Vlamsing koestert een gezonde argwaan tegen bewerkte voedingsproducten. "Als het van de Vlamsing afhangt, verkiest hij smaakvol voedsel boven de gezonde functionele voeding", zegt professor Wim Verbeke van de Universiteit Gent in De Morgen.

Uit consumentenonderzoek van Verbeke blijkt dat Vlamingen "minder dan vroeger bereid zijn om in te boeten qua smaak ten gunste van meer gezondheid". Volgens de professor houdt de Vlaming sterk vast aan zijn traditionele smakenpatroon. Hij voerde zowel in 2001 als in 2004 een studie uit bij meer dan 200 mensen. In 2001 stond 48 pct van de ondervraagden weigerachtig tegenover het idee om smaak te moeten inruilen voor gezonder voedsel. Vorig jaar steeg dat aantal tot bijna 63 pct. Slechts 10 pct toont zich nog bereid een lekkere smaak in te ruilen voor een gezonder product, terwijl dat vier jaar geleden nog 16 pct was.

Ook in het buitenland blijkt de introductie van nieuwe smaken niet makkelijk te zijn. De Engelse keten van diepvrieswinkels Iceland probeert het nu via diepvriesgroenten die zijn aangepast aan de smaak van kinderen. Het is technisch mogelijk om bloemkool de smaak van kaas en uien te geven, worteltjes de smaak van garnalen en doperwtjes een pepermuntsmaak. Iceland verkoopt de producten onder de merknaam Professor McVie, maar de winkelrekken blijven vol tot na de houdbaarheidsdatum. Hier en daar is er een uitzondering die wel verkoopt, zoals Proactiv van Becel. "Deze uitzonderingen zijn vooral succesvol dankzij het feit dat ze bouwen op een sterke merknaam en zware communicatie-ondersteuning", aldus Verbeke.

Volgens de professor is in Vlaanderen het geloof in de mogelijke gezondheidsvoordelen van functionele voeding afgenomen, ondanks het feit dat het bewustzijn van het belang van voeding voor een goede gezondheid is toegenomen. Eén op drie Belgen wil graag meer groenten eten, maar vertrouwt geen functionele varianten. "Die kritische houding tegenover functionele voeding is vooral te verklaren vanuit de vrees van consumenten dat ze eten op hun bord zullen krijgen dat een goede gezondheid niet bevordert. Ze zijn bang dat zulke voedingsmiddelen onnatuurlijk, onvoldoende onderzocht of gewoon een marketingstunt zijn", zegt Verbeke.

Maar als functionele voeding lekker smaakt, dan wil 52 pct van de ondervraagden het best wel proeven. Onze bereidheid om nieuwe etenswaren te aanvaarden, hangt dus veeleer af van hun smaak dan van hun gezondheidsfactor. Het Belgisch bedrijf Syngenta brengt een spruit op de markt die zoeter smaakt en minder nare luchtjes verspreidt dan gewone spruiten. "Nieuwe producten zoals zoetje spruitjes of suikerachtig witloof past perfect in de nieuwe trend: de verzoeting van de maatschappij", zegt Inge Coene van Nice.

Lees ook: 27/12/04: Salami's met extra omega-3-vetzuren op Agriflanders 23/12/04: Zoete spruiten binnen het jaar in België verkrijgbaar

Op woensdag 2 februari organiseert de Vakgroep Landbouweconomie van de Universiteit Gent in samenwerking met Vilt de studiedag 'Naar een innovatiebeleid voor de Vlaamse landbouw- en voedingssector'. Meer informatie: Vakgroep Landbouweconomie, tel 09/264 59 30.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek