Vlaanderen houdt nog 556 viswinkels over
nieuws"Een viswinkel uitbaten is niet zo eenvoudig", legt Willy De Jaegher, secretaris van de beroepsvereniging voor viskleinhandelaars en zaakvoerder van vishandel 't Oesterke in Brugge uit. "Vakkennis is enorm belangrijk voor een kleine vishandel, een koksopleiding is een groot voordeel. Het is ook erg duur om een eigen zaak op te starten of over te nemen. De kosten voor een installatie lopen op tot in de miljoenen oude Belgische franken. Die zware investeringen schrikken veel jonge mensen af'',
Daarnaast speelt ook het succes van de grootwarenhuizen een rol in de forse daling. De meeste supermarkten van de Carrefourketen hebben de jongste jaren zelfs een verstoog voor vis. Vooral voor voorverpakte vis en mosselen trekken de kopers naar een supermarkt. De belangrijkste klanten van de viswinkels zijn tweeverdieners, gepensioneerden en kostwinners. Alleenstaanden kopen hun vis vooral in de supermarkt. De viswinkels die overblijven, specialiseren zich in de sectoren waar hun vakkennis primeert, zoals verse zeevis en verse visbereidingen.
Voorts combineren veel viskleinhandelaars de verkoop van verse vis met een job als traiteur. "De klanten die we aan de grootwarenhuizen verliezen, winnen we terug door onze vakkennis. Viswinkels die enkel nog verse vis verkopen zijn een uitzondering", beaamt De Jaegher.
Volgens de laatste cijfers van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) koopt de Belg elk jaar 6,8 kilogram verse vis en 5 kilogram bereide vis en schaaldieren. Daarvan komt 12 procent uit een visspeciaalzaak en de rest kopen consumenten aan in een warenhuis. Dat geldt vooral voor de schaal- en weekdieren zoals mosselen, die voor 90 procent uit de supermarkt komen. In 2000 haalden de Vlamingen nog achttien procent van hun vis in de kleinere viszaken.(MP)