nieuws

Probiotica-incident kost Yakult en Danone veel geld

nieuws
De verkoop van gezondheidsdrankjes als Yakult is de afgelopen weken in Nederland flink gedaald door negatieve media-aandacht voor probiotica. Marktleider Yakult meldt een omzetdaling van 20 procent. Ook bij Danone, producent van Activia, zijn de verkoopcijfers gedaald. De gezondheidsdrankjes werden in de pers in verband gebracht met een fatale probioticaproef van het Universitair Medische Centrum Utrecht. Daarbij is verwarring ontstaan over het begrip probiotica, een verzamelnaam voor goedaardige bacteriën.
13 maart 2008  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:42
De verkoop van gezondheidsdrankjes als Yakult is de afgelopen weken in Nederland flink gedaald door de negatieve media-aandacht voor probiotica. Marktleider Yakult meldt een omzetdaling van 20 procent. Ook bij Danone, producent van Activia, zijn de verkoopcijfers gedaald. Het bedrijf wil niet meer details geven en "alleen nog maar positief in het nieuws komen".

De afgelopen twee maanden zijn gezondheidsdrankjes in verband gebracht met een fatale probioticaproef van het Universitair Medische Centrum Utrecht. Daarbij is verwarring ontstaan over het begrip probiotica, een verzamelnaam voor goedaardige bacteriën. In Utrecht kregen driehonderd ernstig zieke mensen met een acute alvleesklierontsteking een mix van zes verschillende melkzuurbacteriën toegediend. Via een maagsonde werd de mix direct in de dunne darm gebracht. Uiteindelijk zijn vijftien patiënten overleden.

In drankjes als Yakult en Activia zitten ook melkzuurbacteriën. De ene melkzuurbacterie is echter de andere niet. Verschillen kunnen net zo groot zijn als het verschil tussen een mug en een olifant. De afgelopen weken is de Utrechtse probioticamix vergeleken met de totaal verschillende bacteriën in gezondheidsdrankjes, schrijft De Volkskrant. Yakult zag daardoor in Nederland haar omzet dalen van gemiddeld 278.000 flesjes per dag naar 220.000 flesjes, een daling van 20 procent. Op jaarbasis betekent dit een miljoenenverlies, aldus Yakult.

Ook Danone bevestigt weken achtereen een dip te hebben gehad in haar afzet. Meer wil het bedrijf niet zeggen. ‘We zijn weer op de goede weg". Functionele zuiveldrankjes als Yakult en Activia zijn in Nederland goed voor een omzet van 170 tot 200 miljoen euro per jaar, aldus onderzoekbureau IRI. Uit gegevens van marktbureau GfK blijkt dat na de media-aandacht over het Utrechtse onderzoek 15 procent minder huishoudens drankjes zijn gaan gebruiken. Het oude niveau is nog altijd niet bereikt, aldus GfK.(KS)

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek