nieuws

Paardenmelkerij was grootste publiekstrekker

nieuws
De Open Bedrijvendag heeft zondag in Vlaanderen ongeveer 780.000 belangstellenden gelokt. Dat zijn er 45.000 meer dan in 1999. Over het hele land overschreed het aantal bezoekers de 1,5 miljoen.
4 oktober 2000  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:25
De Open Bedrijvendag heeft zondag in Vlaanderen ongeveer 780.000 belangstellenden gelokt. Dat zijn er 45.000 meer dan in 1999. Over het hele land overschreed het aantal bezoekers de 1,5 miljoen.

Voor de 10de editie gooiden 245 Vlaamse bedrijven hun deuren open. Met het publieksevenement willen we een uitgebalanceerde staalkaart van economisch Vlaanderen tonen, zei organisator Yves Lejaeghere. Naast kleine en grote bedrijven sluiten ook meer en meer non-profitinstellingen (zieken- en bejaardenhuizen) en overheidsdiensten zich bij het initiatief aan.

Uit de cijfers die de organisatie zondagavond vrijgaf, blijkt dat paardenmelkerij Het Brabanderhof in Lier de grote publiekstrekker was met 30.000 bezoekers. De provincie Antwerpen deed het overigens erg goed met 18.450 belangstellenden voor de stadsdiensten en 15.000 voor Coca Cola in Wilrijk.

In Limburg trok de stad Hasselt 9.000 bezoekers. In Vlaams-Brabant liep de Delhaize van Zellik met haar sorteer- en recycleercentrum in de kijker (12.000). In West-Vlaanderen spanden Roularta in Roeselare (14.000) en New Holland in Zedelgem (10.000) de kroon.

In Oost-Vlaanderen kregen likeurstokerij De Klok (Serskamp), brouwerij Roman (Oudenaarde) en Goossens Fruitsappen (St-Pauwels) elk ongeveer 7.000 bezoekers te verwerken.

In Brussel waren de Delhaize van Molenbeek (met wijnkelder en likeurstokerij) en de militaire kazerne Albert I van de luchtmacht de blikvangers met respectievelijk 10.000 en 6.000 belangstellenden.

In Wallonië was het bedrijf 'Bières et fromages de Chimay' de absolute topper met 12.000 bezoekers. Ook chocoladefabrikant Baptista (Haut-Ittre) en Siroperie Lambert (Blégny) deden het goed met respectievelijk 8.000 en 3.600 bezoekers.

Voor het eerst stelden een aantal landbouwbedrijven zich gezamenlijk aan het publiek voor onder auspiciën van ABS of Boerenbond. Zij zijn vooral bekommerd om hun imago in de nasleep van de dioxinecrisis.

Volgens Lejaeghere zien de bedrijven de open dag als een buitenkans om sollicitanten aan te trekken. Zo kan voor een stuk het tekort aan technisch geschoold personeel worden weggewerkt.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek