"Overheid toont beter volledige plaatje van voeding"
nieuwsMededelingen van de overheid over duurzaamheid, gezondheid en veiligheid van voedsel komen beter over als zowel positieve als negatieve aspecten genoemd worden. Uit het Nederlandse onderzoek 'Overheidscommunicatie over voedsel. De kracht van de tweezijdige boodschap' blijkt dat communicatie van deze aspecten samen in één boodschap de betrouwbaarheid en effectiviteit van de boodschap vergroot.
Voedselproducten kunnen tegelijk positief en negatief scoren op punten die voor de samenleving belangrijk zijn. De overheid communiceert deze positieve en negatieve aspecten meestal in aparte boodschappen. Onderzoekers van het Landbouw Economisch Instituut (LEI), onderdeel van Wageningen University & Research centre, stelden vast dat de burger meer geloof hecht aan de boodschap indien alle aspecten van voeding in dezelfde en niet in verschillende boodschappen gecommuniceerd worden.
Het communiceren van dezelfde boodschap via meerdere media tegelijk blijkt het meest effectief. Voor boodschappen met veel positieve en negatieve aspecten lenen geschreven media, zoals internet, brochures en folders, zich beter dan televisie en radio. Consumenten vinden boodschappen van belangenverenigingen, artsen, wetenschappers of kwaliteitsmedia betrouwbaarder dan boodschappen van overheden of marktpartijen.
Meer info: Overheidscommunicatie over voedsel. De kracht van de tweezijdige boodschap