"Naambekendheid Flandria moet nog beter"
nieuws"De consumentgerichte aanpak is een weloverwogen beslissing die kadert in de ontwikkeling van Flandria", zegt De Moor. Flandria startte in 1996 met twee producten, tomaten en witloof. Vandaag omvat het keurmerk 32 producten. In tegenstelling tot andere Europese lastenboeken combineert Flandria productievoorwaarden én kwaliteitseisen.
"In de eerste plaast kwam het er op aan dat de handel wist waar Flandria voor stond", vertelt De Moor. "Vorig jaar verlegden we het accent toen we begrepen dat de handel het Flandria-concept goed begrepen had, maar dat de naambekendheid bij de consument onvoldoende groot was. Daarom startten we toen ook met televisiespots".
Dit jaar volgen alvast nog meer televisiespots. In totaal wil Flandria vier maanden op het scherm aanwezig zijn. Daarnaast verschijnen acht nieuwe Flandria-receptenfolders. De actie Flandria Cadeaubon Groenten en Fruit wordt geïntensiveerd en basisscholen kunnen de tentoonstelling 'Sla je slag' ontlenen.
Ook in 2002 blijft Lava de consumptietrends inzake groenten en fruit op de voet volgen via het GFK-consumentenpanel dat opereert onder de auspiciën van Vlam. "Het is belangrijk trends goed op te volgen", zegt De Moor. "Een blijvende trend is de aankoop van kleinverpakkingen. Daar hebben de veilingen op ingespeeld met de nodige installaties. Verder zien we een zeer lichte groei in de aankoop van versneden verse groenten".
Als uitsmijter voegt De Moor er aan toe dat het soms ook belangrijk is trends te relativeren. "Toen het Nederlandse voetbalelftal drie jaar geleden goed presteerde, steeg de vraag naar oranje paprika's. Vandaag is die vraag vrijwel stilgevallen".
Lees ook: Flandria boven
Link: Flandria