Max Havelaar drijft verkoop op met 26 procent
nieuwsRuim 5 miljoen kilo bananen met Max Havelaarkeurmerk werden in 2007 verkocht onder de merknamen Delhaize-Bio (Delhaize), Eko-Oké (Colruyt), Solidair (Carrefour) en in biowinkels. Voor de producentenorganisaties in onder meer Peru, Colombia, Ecuador, Ghana en de Dominicaanse Republiek betekende dit goed 1,76 miljoen euro aan inkomsten, dankzij de minimumprijs die aan de handel van fairtradeproducten gekoppeld is.
In de koffiemarkt steeg de verkoop van koffie met Max Havelaarkeurmerk met 4 procent. De 1.100 ton fairtradekoffie werd door een dertigtal merken verkocht. Ananas, mango's, citroenen, sinaasappelen en avocado's zijn het exotische fruit dat, naast de bananen, steeds vaker onder fairtradecriteria wordt verkocht. Met een verdrievoudiging tot 900 ton kende deze markt een flinke groei. Dit komt ten goede aan producenten in onder meer Zuid-Afrika, Costa Rica en Peru.
Op de Belgische markt verkopen nu twaalf bedrijven zelf of via allerhande verkoopkanalen producten met het Max Havelaarkeurmerk. Het illustreert de toenemende interesse van bedrijven in duurzaam ondernemen en fair trade, besluit Max Havelaar.(KS)