Kwart van vleeswarenmarkt in handen van hard discount
nieuwsDe voorbije jaren lagen de marktaandelen van de twee populairste charcuteriesoorten steeds heel dicht bij elkaar. Sinds 2004 worden de zoutwaren net iets meer gekocht dan de gekookte hammen. Daarna volgen salami, kookworsten, paté en gevogeltebereidingen. Het marktaandeel van de kalkoen- en kipbereidingen kende de afgelopen jaren een opvallende stijging, van 3,7 procent in 1999 tot 6,8 procent in 2007.
De Belg koopt zijn vleeswaren voornamelijk in de hyper- en supermarkten. Deze nemen samen 78 procent van het volume voor hun rekening. Dat is acht procent meer dan in 2000. Deze stijging werd uitsluitend veroorzaakt door een forse stijging van de verkoop van vleeswaren in de hard discount. Aldi en Lidl hebben intussen meer dan een kwart van de vleeswarenmarkt in handen. Het marktaandeel van de slager om de hoek is geslonken tot 16,6 procent. In de grote supermarkten wordt in verhouding meer gekookte ham, salami en zoutwaren verkocht. De hard discount is het populairste kanaal voor gevogeltebereidingen en salami, terwijl de slager uitblinkt voor producten zoals varkensgebraad, rosbief en droge worst.
Vleeswaren worden steeds meer in voorverpakte vorm verkocht. Tussen 2000 en 2007 steeg dit aandeel van 40 naar 62 procent. Het thuisverbruik van vleeswaren ligt in Vlaanderen iets lager dan in Wallonië. Bij de Vlamingen vallen gevogeltebereidingen, paté en salami meer in de smaak. De verschillende charcuteriesoorten hebben een ietwat verschillend profiel. Zo zijn gevogeltebereidingen, salami en kookworsten eerder populair bij jongere gezinnen, grote gezinnen en bij gezinnen uit de hogere sociale klassen. Zoutwaren, paté, gekookte ham en andere kookwaren zijn dan weer populairder bij oudere gezinnen en kleinere gezinnen, meestal uit de lagere sociale klassen.(KS)