nieuws

"Goed dat inspanningen kippenboeren beloond worden"

nieuws
Het bedrijf van Bart Lodewijckx produceert 400.000 eieren per dag, afkomstig van de scharrel en vrije uitloop. Daarnaast verwerkt hij 12 miljoen eieren per dag van andere leveranciers die in supermarkten als Colruyt, Lidl, Delhaize, Makro en Carrefour terechtkomen. Dat de eieren die dankzij hem in de supermarkt liggen een positief rapport krijgen van het Voedselagentschap, doet hem plezier. "Het is goed dat alle inspanningen die wij de laatste jaren hebben geleverd, worden beloond", zegt hij in De Morgen.
2 april 2008  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:42
Bart Lodewijckx is de eierbaron van Vlaanderen. Zijn bedrijf produceert 400.000 eieren per dag, afkomstig van de scharrel en vrije uitloop. Daarnaast verwerkt hij 12 miljoen eieren per dag van andere leveranciers die in supermarkten als Colruyt, Lidl, Delhaize, Makro en Carrefour terechtkomen. Dat de eieren die dankzij hem in de supermarkt liggen een positief rapport krijgen van het Voedselagentschap, doet hem plezier. "Het is goed dat alle inspanningen die wij de laatste jaren hebben geleverd, worden beloond", zegt hij in De Morgen.

"Na de dioxinecrisis zijn er heel wat lastenboeken bijgekomen, heel wat nieuwe regels. En er gebeuren strenge controles. Dat werpt nu zijn vruchten af. Het Voedselagentschap heeft 188 bedrijven gecontroleerd en bij geen enkel werd er dioxine aangetroffen", weet Bart Lodewijckx. De zaakvoerder van Lodewijckx nv eet zelf het liefst een eitje van een scharrelkip uit overdekte uitloop. "Die vind ik het lekkerst, daar zit ook meer vitamine D in".

"We hebben als eierproducent de laatste drie jaar heel wat inspanningen gedaan om de kwaliteit van scharreleieren te verhogen. Dat doen we door de beste kippenrassen te selecteren en door de scharrelkippen een overdekte buitenloop te geven, een soort veranda aan de stal, waardoor ze buiten in het daglicht kunnen rondlopen. Hoe meer daglicht een kip heeft, hoe meer vitamine D ze zal aanmaken, wat ook de stevigheid van de schaal ten goede komt. Dat is handig voor de producent, want dan breken er minder eieren", zegt Lodewijckx.

Zo'n overdekte uitloop heeft ook een ander voordeel tegenover vrije uitloop: bij vogelgriepalarm hoef je de kippen niet op te hokken of binnen te houden. Omdat het overdekt is, zitten ze veilig. "Ze kunnen dan niet in contact komen of besmet raken door andere wilde vogels". Ook diervriendelijkheid en duurzaamheid zijn twee factoren waarmee Lodewyckx steeds meer rekening houdt. "Tegen 2012 mogen er geen kooikippen meer zijn, gedaan met de traditionele legbatterij. Alleen verrijkte kooien zijn vanaf dan nog toegestaan. Vandaag leveren we trouwens meer en meer scharrel-, bio- en vrije uitloopeieren".

Colruyt startte de trend door niet langer kooi-eieren te verkopen en nu is iedereen gevolgd, Carrefour als laatste. De horeca en industrie zijn momenteel nog de voornaamste afnemers van kooi-eieren.(KS)

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek