nieuws

Friesland Foods adverteert tegen boycot in Maleisië

nieuws
In paginagrote advertenties roept het Nederlandse zuivelbedrijf Friesland Foods de bevolking van Maleisië op om producten van het merk Dutch Lady niet te boycotten. Friesland Foods heeft een minderheidsbelang in het gelijknamige bedrijf in Maleisië. De campagne werd opgestart nadat een supermarktketen rode stickers plakte op de zuivel van Dutch Lady als reactie op het verschijnen van de anti-islam film van Geert Wilders. Circa zestig procent van de bevolking in Maleisië is moslim.
3 april 2008  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:42
In paginagrote advertenties roept het Nederlandse zuivelbedrijf Friesland Foods de bevolking van Maleisië op om producten van het merk Dutch Lady niet te boycotten. Friesland Foods heeft een minderheidsbelang in het gelijknamige bedrijf in Maleisië. De campagne werd opgestart nadat een supermarktketen rode stickers plakte op de zuivel van Dutch Lady als reactie op het verschijnen van de anti-islam film van Geert Wilders. Circa zestig procent van de bevolking in Maleisië is moslim.

In de advertenties in alle grote kranten van Maleisië neemt Dutch Lady afstand van de standpunten van Wilders. Het bedrijf benadrukt dat het bedrijf deel uitmaakt van Maleisische cultuur en dat de fabrikant die cultuur respecteert. Friesland Foods is overigens ook in andere landen met een moslimbevolking actief. Zo commercialiseert het in Indonesië het merk Frisian Flag. Maar voorlopig is nergens sprake van een echte boycot.

De actie van Friesland Foods doet terugdenken aan de advertenties die het Deense zuivelbedrijf Arla in 2005 publiceerde in Arabische kranten. Dat bedrijf leed wel grote schade als gevolg van de publicatie van Mohammed-cartoons in Deense kranten.(KS)

Meer informatie: Dutch Lady

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek