Eén op twee Belgen wil letten op milieu-impact voeding
nieuwsIn april werden 2.000 Belgische consumenten bevraagd over hun aankoopgedrag. "Duurzaamheid heeft voor een drastische ommezwaai gezorgd in het consumentengedrag. Ook de voedingsgewoonten ondergaan een grondige evolutie", concluderen marktbureaus Futureproofed, GfK Significant en Burat uit de nieuwe consumentenbarometer.
Acht op tien Belgen vindt dat een aanpassing van onze economie en levensstijl noodzakelijk is om de toekomst van onze leefomgeving te garanderen. Vier op tien Belgen gelooft ook effectief dat hun dagelijkse beslissingen en aankopen kunnen zorgen voor verandering.
Vooral op vlak van energie, voeding, mobiliteit en financiën wil de consument het radicaal over een andere boeg gooien. Het zijn net deze vier sectoren die instaan voor meer dan de helft van het jaarlijkse huishoudbudget. Door op deze terreinen andere aankoopbeslissingen te nemen, kunnen gezinnen een grote impact hebben op hun CO2-voetafdruk.
De helft van de Belgische huishoudens plant op zijn minst één concrete gedragsverandering binnen deze sectoren. Eén op twee Belgen wil binnen afzienbare termijn gaan letten op de milieu-impact van voedsel, 39 procent doet dit naar eigen zeggen nu al. Grootste bezordheden bij de consumenten zijn stabiele kostprijzen van voeding, gezond voedsel en minder verpakking.
Meer info: Consumenten Barometer