Delhaize promoot kwaliteit van Belgisch varkensvlees
nieuwsSupermarktketen Delhaize stelde in Hoboken haar promotiecampagne voor die de aankoop van Belgisch varkensvlees aanmoedigt. Minister-president Kris Peeters toonde zich verheugd dat belangrijke spelers in de varkenskolom zoals Delhaize hun maatschappelijke rol opnemen in tijden van crisis. Hij gaat ervan uit dat na Delhaize en Colruyt ook andere distributeurs initiatieven zullen nemen.
“Belgisch vlees is voor Delhaize een logische keuze”, begint Michel Eeckhout, CEO van Delhaize België. “Belgische vee- en varkenshouders leveren kwaliteits- en smaakvolle producten af, met goede traceerbaarheid en alle garanties voor een constante kwaliteit”, zegt Eeckhout. Hij beschouwt de gezondheid van deze sectoren als een prioriteit zodat Delhaize niet afzijdig wil blijven in de discussie omtrent de crisis in de varkenssector.
“Het is niet de schuld van Delhaize dat de varkensprijs gekelderd is, maar het is wel onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om bij te dragen tot een oplossing”, zeggen Roel Dekelver en Hans Michiels namens de supermarktketen. “Daarom lanceert deze campagne een algemeen appèl aan klanten en consumenten om hen te sensibiliseren omtrent de crisis in de varkenssector, maar ook omtrent de goede kwaliteit van Belgisch varkensvlees.”
Om de consumptie van binnenlands varkensvlees te verhogen, zal de campagne zowel in Delhaize-winkels gevoerd worden als in advertenties in de pers. “Klanten zullen producten van de Belgische varkenshouderij beter kunnen identificeren zodat zij bewust voor deze producten kunnen kiezen”, zegt Michel Eeckhout. “Ondanks onze relatief beperkte impact met een afname van vijf tot acht procent van de totale Belgische varkensvleesproductie, wil Delhaize meewerken aan een uitweg uit de crisis.”
Inzake de problematiek van de prijzen en rendabiliteit in de varkenssector, kiest Delhaize voluit voor het intersectorieel overleg. Dit is volgens de supermarktketen de enige weg die uitzicht geeft op een duurzame oplossing voor producenten, consumenten en alle andere actoren. “Delhaize koos in het verleden steeds voor de promotie van lokale landbouwproducten. Met deze campagne willen we specifiek bijdragen tot een oplossing voor het tijdelijk overaanbod en de lage prijs die de varkenshouder vandaag ontvangt”, besluit Eeckhout.