"Delhaize geeft Vlaamse varkenshouderij de doodsteek"
nieuwsHet Algemeen Boerensyndicaat onthult het ware aankoopbeleid van Delhaize. “De zes vaste leveranciers van varkensvlees worden door het grootwarenhuis verplicht om hun marge te verkleinen. Wie weigerde, wordt aan de deur gezet”, zegt Luc Van Dommelen. Ook Boerenbond en VEVA reageren onthutst omdat zij beseffen dat de margeverlaging doorgerekend wordt aan de varkenshouders. Delhaize gaf niet thuis voor een reactie.
“Wij volgen de actuele marktprijs voor varkensvlees”, liet Delhaize meermaals noteren. ABS brengt nu een handelswijze aan het licht die het tegendeel doet vermoeden. “De zes vaste leveranciers voor varkensvlees, waarvan er enkele reeds meer dan 20 jaar dag en nacht klaar stonden om 'just in time' leveringen aan te passen, worden verplicht om eind 2011 een bonus van zeven procent te betalen op hun gerealiseerde omzet”, zegt Van Dommelen.
“Twee leveranciers weigerden dat en worden binnenkort aan de deur gezet. De vier andere, Van Nieuwenhuyze, Debrameat, Goossens en Covameat, nota bene het grootste coöperatieve slachthuis, gingen plat op hun buik door akkoord te gaan met de eis van Delhaize”, aldus Van Dommelen. “De bewering van Delhaize dat haar aankooppolitiek geen gevolgen hoeft te hebben voor de varkensboer getuigt van naïviteit of bewuste desinformatie”, klinkt het bij Boerenbond. Bovendien vindt de landbouworganisatie het hypocriet dat Delhaize haar leveranciers het zwijgen oplegt zodanig dat arbitrage binnen het ketenoverleg onmogelijk gemaakt wordt .
Deze aankooptechniek van Delhaize is de spreekwoordelijke druppel voor ABS. “Indien Delhaize zijn aankoopbeleid niet aanpast, dan is dit een oorlogsverklaring aan onze varkenshouderij”, zegt voorzitter Hendrik Vandamme. Vlaamse varkenshouders gaan dit volgens hem niet pikken omdat ze niks meer te verliezen hebben. “De bonus aan Delhaize zal door de slachthuizen worden doorgerekend aan de varkenshouder”, legt hij uit. “Weet dat de Vlaamse varkenshouderij reeds vier jaar in een zeer diepe crisis verkeert. Een crisis die de schuldenput elke week dieper maakt en die enorm weegt op het gezinsleven van de boer. En dit terwijl Delhaize in 2010 een winst realiseerde van 236 miljoen euro”, aldus Vandamme.
Voor ABS is het duidelijk dat Delhaize met deze handelswijze de doodsteek geeft aan de Vlaamse varkenshouderij. “Wat de zaak nog verergerd, is dat Delhaize een voorbeeld lijkt te zijn voor het toekomstige aankoopbeleid van andere warenhuizen”, vreest Van Dommelen. Tot slot neemt ABS het “zogezegd duurzame beleid” van Delhaize op de korrel. Op de website van het grootwarenhuis staat te lezen “Delhaize biedt een assortiment aan van kwaliteitsvolle producten aan eerlijke prijzen. Alle schakels in de voedingsketen worden eerlijk en respectvol behandeld.” ABS vraagt zich af waar Delhaize het lef durft te halen “duurzaam beleid” te communiceren en in de praktijk pure chantage toe te passen.
VEVA, de Vereniging voor Varkenshouders, stelt vast dat de retail de boeren nog verder de dieperik in duwt. Daarom steekt de organisatie de hand uit naar de slachthuizen om samen met hen deze “guerrilla” te stoppen. “Het wordt tijd dat we niet alleen denken als een varkenskolom, maar ook gaan ageren zoals een echte varkenskolom betaamd”, luidt het. VEVA roept alle varkenshouders, en in het bijzonder de coöperanten van Covavee-Covameat, op om over alle syndicale grenzen heen, paal en perk te stellen aan deze praktijken en samen actie te voeren.