"Consument heeft nood aan logo voor ggo's in voeding"
nieuwsOIVO heeft consumenten bevraagd over hun houding tegenover voedingsmiddelen die ggo's bevatten. De meningen blijken verdeeld want een derde zou geen voeding kopen die ggo's bevat, terwijl een kwart van de ondervraagden daar niet wakker van ligt, 14 procent het bewust wel wil kopen en 18 procent denkt dat alle voedingsmiddelen in de winkel vrij zijn van ggo's. OIVO pleit voor een duidelijk logo voor ggo's in voeding.
Slechts 18 procent van de ondervraagden zegt dat ze er bij het winkelen op letten of de producten die ze kopen ggo's bevatten. Eén op vier verklaart zelfs dat de aanwezigheid van ingrediënten die afkomstig zijn van ggo's geen invloed heeft op zijn of haar koopgedrag. En één op zeven is bereid dergelijke producten te kopen. OIVO durft hier niet uit afleiden dat er sprake is van berusting of mentaliteitsverandering want één op drie weigert nog steeds voedingsmiddelen te kopen die ggo's bevatten.
Bijna vier op tien consumenten vragen dat op voedingsmiddelen een logo wordt aangebracht dat de aan- of afwezigheid van ggo’s weergeeft. "Deze gegronde eis is te verklaren doordat de meeste consumenten zelf willen beslissen en het voor hen op dit moment onduidelijk is of er al dan niet ggo's aanwezig zijn in de producten die ze terugvinden in de winkel", verklaart het onderzoeks- en informatiecentrum van de verbruikersorganisaties. Van de ondervraagden zegt 15 procent bioproducten te kopen om zeker te zijn dat de voedingsmiddelen geen ggo's bevatten. Anderzijds weet slechts één op vijf consumenten dat een biolabel garandeert dat het product geen ggo's bevat.
OIVO onderzocht welke voordelen de consumenten kunnen overtuigen om voeding te kopen die ggo’s bevat: een positief effect op de gezondheid of op het milieu of een economisch voordeel voor de landbouw. Uit het onderzoek blijkt dat de drie voordelen een vergelijkbare impact hebben. Van de ondervraagden toont 16 tot 22 procent zich bereid ggo’s aan te kopen tegen een hogere prijs als ze deze voordelen met zich meebrengen, 48 tot 55 procent zou ggo’s met deze voordelen aankopen tegen eenzelfde prijs als een conventioneel voedingsmiddel en 10 tot 12 procent wil enkel ggo-voedingsmiddelen met deze voordelen aankopen wanneer ze ook goedkoper zijn.
OIVO besluit met de vaststelling dat consumenten over onvoldoende informatie beschikken wanneer het gaat om de aanwezigheid van ggo's in voedingsmiddelen. "De twijfel die bij consumenten bestaat over de veiligheid van ggo's doet hen weliswaar niet in grote getalen kiezen voor bioproducten, die doorgaans duurder zijn", aldus OIVO. De verbruikersorganisatie houdt een pleidooi voor een logo dat duidelijk aangeeft of er voor het betreffende voedingsproduct al dan niet ggo's gebruikt zijn zodat de consument een geïnformeerde aankoopbeslissing kan nemen.
Meer info: Perceptie van consument tegenover ggo's