nieuws

Colruyt Group kiest voor scharreleieren in eigen merken

nieuws
Colruyt Group verkoopt al sinds 2005 geen verse eieren meer uit legbatterijen. Nu gaat de warenhuisketen nog een stap verder door de keuze voor scharreleieren door te trekken naar alle producten van eigen merken waarin eieren verwerkt worden. De beslissing geldt voor alle Colruyt-, OKay- en Spar Retail-winkels. De gesprekken met de leveranciers zijn al opgestart.
3 mei 2012  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:04

Colruyt Group verkoopt al sinds 2005 geen verse eieren meer uit legbatterijen. Nu gaat de warenhuisketen nog een stap verder door de keuze voor scharreleieren door te trekken naar alle producten van eigen merken waarin eieren verwerkt worden. De beslissing geldt voor alle Colruyt-, OKay- en Spar Retail-winkels. De gesprekken met de leveranciers zijn al opgestart.

Sinds begin dit jaar verbiedt een Europese richtlijn de klassieke kooisystemen met legbatterijen om kippen in te houden. Alle leghennenhouders moesten tegen 2012 omschakelen naar een diervriendelijker huisvestingssysteem waarin de kippen meer ruimte hebben, zoals in verrijkte kooien - wat het wettelijke minimum is - of in scharrelstallen.

Colruyt Group startte die omschakeling al in 2005 en koos daarbij bewust om voorop te lopen op de Europese wetgeving en consequent verder te gaan dan het wettelijke minimum. Alle verse eieren, zowel eigen merken (Everyday, Ferme Chabert) als andere merken die bij Colruyt, OKay en Spar Retail verkocht worden, komen dus al geruime tijd enkel van kippen die in scharrelstallen of in vrije uitloop leven.

Nu wil de groep nog een stap verder gaan. "Dierenwelzijn is een belangrijk aspect van duurzaam ondernemen, iets waar Colruyt Group altijd naar streeft. Daarom kozen we al in 2005 voor scharreleieren. En nu streven we ernaar om tegen eind 2012 alleen nog scharreleieren te gebruiken in producten van onze eigen merken. Het gaat daarbij om meer dan 1.000 producten, van mayonaise over koekjes tot vleesbereidingen zoals gehakt en vleessalades", zegt directeur distributie Christophe Dehandschutter.

"We beseffen dat deze beslissing invloed heeft op onze leveranciers en dat een goede samenwerking vereist is. Daarom hebben we nu al gesprekken met onze leveranciers opgestart zodat de omschakeling zo vlot mogelijk verloopt", zegt Dehandschutter. "We zijn er ons ook van bewust dat dit engagement heel afhankelijk is van de marktsituatie en dat het aanbod scharreleieren aan de vraag moet kunnen voldoen." Colruyt voorziet geen ingrijpende veranderingen voor de consument en blijft de laagste prijzen garanderen voor eierproducten.

GAIA is "bijzonder opgetogen" over wat de dierenrechtenorganisatie een schitterend resultaat van zijn 'boycot-cot'-campagne noemt. Eerder had GAIA het eerste luik van de campagne afgerond: geen enkel grootwarenhuis in België verkoopt nog kooieieren. De dierenrechtenorganisatie startte vorig jaar met het tweede luik dat grootwarenhuizen en sauzenfabrikanten aanzet om kooieieren te bannen bij de verwerking van hun huismerkproducten.

GAIA roept nu andere distributieketens op om het voorbeeld van Colruyt te volgen. "Met zijn diervriendelijke beslissing komt Colruyt als eerste warenhuisketen in België niet enkel tegemoet aan de wens van GAIA. Uit een opiniepeiling blijkt dat ook acht op tien Belgen geen kooieieren wil in voedingsproducten zoals sauzen, pasta’s en koekjes", deelt GAIA mee in een persbericht.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek