Biologische babyvoeding heeft nog meer marktpotentieel
nieuwsMoeders vinden bepaalde kenmerken van voeding belangrijker voor hun baby dan voor zichzelf. Ze vinden dat babyvoeding gezond en gevarieerd, lekker, vers, veilig, natuurlijk en suikerarm moet zijn. Biologische babyvoeding voldoet aan dit profiel, maar het aanbod in de winkel sluit nog niet aan op de behoefte. Dit blijkt uit onderzoek dat het LEI, onderdeel van Wageningen University & Research, heeft uitgevoerd.
Voor het onderzoek zijn 510 vrouwen ondervraagd die tot twee jaar geleden hun eerste of tweede kind kregen. Op basis van dit onderzoek wordt onder meer geconcludeerd dat er kansen zijn voor de afzet van biologische babyvoeding bij prille moeders. Veel moeders missen namelijk iets in het huidige aanbod van babyvoeding.
De meest genoemde reden voor moeders om voor biologische babyvoeding te kiezen, is dat deze natuurlijk is, van onbespoten producten en gezond. Ook biologische babyvoeding zal uit een groot aanbod aan smaken moeten bestaan. Wat het wel vereenvoudigd voor de biologische sector is dat moeders bij babyvoeding minder belang hechten aan de prijs dan bij hun eigen voeding.
Het LEI raadt fabrikanten en retailers dan ook aan om nieuwe smaken toe te voegen aan het bestaande aanbod van babyvoeding. Daarbij moeten zij rekening houden met zaken die moeders belangrijk vinden voor hun jonge kind. In een aantal lidstaten heeft biologische babyvoeding reeds een hoge vlucht genomen. In Groot-Brittannië is 43 procent van de babyvoeding van biologische kwaliteit. Bij een supermarktketen in Denemarken heeft biologische babyvoeding zelfs een marktaandeel van meer dan 90 procent.