Belgische kaasmarkt groeit met 1,5 procent
nieuwsDe kaas met harde korst blijft het belangrijkste kaastype met 54 procent van het gekochte kaasvolume. Dat marktaandeel gaat evenwel in dalende lijn. De groeiers van de voorbije zeven jaar zijn de halfharde kaas, die groeide van 6,8 naar 7,9 procent marktaandeel, en de verse kaas, die haar marktaandeel in deze periode zag klimmen van 5,9 naar 6,6 procent. Deze laatste categorie lijkt de jongste jaren evenwel over haar hoogtepunt heen.
De Vlaming is met 10,6 kg per capita een kleinere kaaskoper dan de gemiddelde Waal (13,4 kg) en Brusselaar (12,8 kg). Onder de Vlaamse stolp liggen ook andere kazen. Het assortiment in Vlaanderen bestaat relatief meer uit harde korst kazen (60 pct van het kaasvolume) en minder uit zachte kazen (14 pct). De Brusselaar en de Waal houden relatief meer van zachte kazen (respectievelijk 24 en 22 pct) en relatief minder van harde korst kazen (in beide gevallen 48 pct).
De supermarkten domineren de kaasmarkt en hebben 91 procent van het marktaandeel in handen. Het is vooral de hard discount die de voorbije jaren marktaandeel afsnoepte van de andere supermarkten. De overige 9 procent wordt verdeeld tussen de gespecialiseerde zuivelhandel (4 pct) en de overige kanalen zoals melkventer, kruidenier en hoeve (5 pct).(MP)