nieuws

Belgische kaasmarkt groeit met 1,5 procent

nieuws
De gemiddelde Belg kocht in 2007 voor zijn huishoudelijk verbruik 11,93 kg kaas, verse witte kaas niet meegerekend. Dat is 1,5 procent meer ten opzichte van het jaar voordien. Kaas blijft dus een aantrekkelijke groeimarkt. Er lag vorig jaar gemiddeld één kg kaas meer op de plank dan zeven jaar geleden. In totaal gaf de doorsnee Belg vorig jaar aan kaas bijna 99 euro uit, een stijging van 3,8 procent tegenover 2006. De gemiddelde kaasprijs steeg tot 8,28 euro per kg. Dat blijkt uit cijfers van VLAM.
28 april 2008  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:42
De gemiddelde Belg kocht in 2007 voor zijn huishoudelijk verbruik 11,93 kg kaas, verse witte kaas niet meegerekend. Dat is 1,5 procent meer ten opzichte van het jaar voordien. Kaas blijft dus een aantrekkelijke groeimarkt. Er lag vorig jaar gemiddeld één kg kaas meer op de plank dan zeven jaar geleden. In totaal gaf de doorsnee Belg aan kaas bijna 99 euro uit, een stijging van 3,8 procent tegenover 2006. De gemiddelde kaasprijs steeg tot 8,28 euro per kg. Dat blijkt uit cijfers van VLAM.

De kaas met harde korst blijft het belangrijkste kaastype met 54 procent van het gekochte kaasvolume. Dat marktaandeel gaat evenwel in dalende lijn. De groeiers van de voorbije zeven jaar zijn de halfharde kaas, die groeide van 6,8 naar 7,9 procent marktaandeel, en de verse kaas, die haar marktaandeel in deze periode zag klimmen van 5,9 naar 6,6 procent. Deze laatste categorie lijkt de jongste jaren evenwel over haar hoogtepunt heen.

De Vlaming is met 10,6 kg per capita een kleinere kaaskoper dan de gemiddelde Waal (13,4 kg) en Brusselaar (12,8 kg). Onder de Vlaamse stolp liggen ook andere kazen. Het assortiment in Vlaanderen bestaat relatief meer uit harde korst kazen (60 pct van het kaasvolume) en minder uit zachte kazen (14 pct). De Brusselaar en de Waal houden relatief meer van zachte kazen (respectievelijk 24 en 22 pct) en relatief minder van harde korst kazen (in beide gevallen 48 pct).

De supermarkten domineren de kaasmarkt en hebben 91 procent van het marktaandeel in handen. Het is vooral de hard discount die de voorbije jaren marktaandeel afsnoepte van de andere supermarkten. De overige 9 procent wordt verdeeld tussen de gespecialiseerde zuivelhandel (4 pct) en de overige kanalen zoals melkventer, kruidenier en hoeve (5 pct).(MP)

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek