"Alpro biedt ecologisch alternatief voor koemelk"
nieuwsTerwijl NGO's de soja afschilderen als drijfveer achter grootschalige ontbossing en gefnuikte mensenrechten wordt Alpro alom geloofd. Twee weken geleden kreeg het West-Vlaamse bedrijf de Belgische milieuprijs en vorige maand de prijs van de snelste groeier in de voedingsindustrie. "Winst en ethische waarden kunnen perfect samengaan", stelt Deryckere onomwonden.
Het uitgebreide sojagamma kent succes. Tussen 2000 en 2005 verdubbelde de omzet tot 250 miljoen euro en ondertussen heeft Alpro ook een productievestiging in Frankrijk en in het Verenigd Koninkrijk. "Ons succes is in de eerste plaats te danken aan een groeiend gezondheidsbewustzijn bij de consument", luidt het. "Soja is plantaardig, bevat weinig vet en geen cholesterol en er zijn geen bewaarmiddelen of kleurstoffen toegevoegd. Diezelfde consument is ook gevoeliger geworden voor ethische waarden".
"Als bedrijf wil je natuurlijk winst maken, maar we proberen dat steeds te verzoenen met respect voor maatschappij en milieu", legt Deryckere uit. "Zo kopen we geen bonen die geteeld zijn op ontboste grond van het regenwoud en we gebruiken ook geen genetisch gemanipuleerde gewassen. Onze bonen kopen we niet op de grondstoffenmarkt, maar vooral bij familiale landbouwbedrijven in Brazilië en China. De boeren krijgen van ons een eerlijke prijs voor hun producten, wij hebben het voordeel dat we zeker zijn van de kwaliteit en van de oorsprong van onze grondstoffen".