Tomatengroep introduceert eerste elektrische truck in de Belgische landbouwsector
nieuwsTomeco, een tomatentelersgroep binnen Coöperatie Hoogstraten, heeft deze week zijn elektrische vrachtwagen in gebruik genomen. De e-truck pendelt tussen de verschillende Tomeco-vestigingen en het verpakkings- en sorteringscentrum van de groep in Hoogstraten. De tomatentelers claimen hiermee een primeur in de Belgische land- en tuinbouwsector te hebben.
De lang verwachte Mercedes E-Actros is recent geleverd bij Tomeco en hij werd deze week in gebruik genomen. De e-truck heeft een rijbereik van 500 kilometer en wordt ingezet tussen de verschillende Tomeco-vestigingen en het pakstation van de telersgroep in Hoogstraten. Tomeco bestaat uit een aantal telers in de regio Hoogstraten en het tomatenbedrijf Tomato Masters uit Deinze.
Concreet zal de elektrische vrachtwagen vooral ingezet worden om tomaten uit Deinze af te leveren in het sorterings- en verpakkingsstation. Door tussendoor bij de bestemmingen te laden, kan hij dagelijks twee tot drie heen- en weerritten tussen Deinze en Hoogstraten maken. Zes dagen per week wordt op die manier telkens zo’n 18 ton tomaten en paprika’s naar Hoogstraten gevoerd.
De tomatentelers willen met de inzet van de e-truck de klimaatvoetdruk van de volledige keten verlagen. Dankzij batterijen in Deinze, die dit jaar geïnstalleerd werden, kan de vrachtwagen grotendeels zelfvoorzienend rijden waardoor het transport volledig emissievrij is. De truck zal, naast deze vaste route, ook voor andere trajecten binnen het bedrijf worden ingezet.
Inspelen op de energiemarkt
De optimale oplaadtijden en -methoden voor de batterij zijn in goede handen bij het tomatenbedrijf. Doordat energie een belangrijke kostenpost is, zijn de telers immers constant bezig met de energiepuzzel. "We beschikken over een batterij-opslagsysteem op ons bedrijf. Wanneer de stroomprijzen laag zijn of er een energie-overschot is in België, laden we die batterijen op", klinkt het. Zodoende maakt de e-truck onderdeel uit van het brede energieplaatje op het tomatenbedrijf.
Het idee om elektrisch te gaan rijden leefde al langer binnen Tomeco. De knoop werd doorgehakt toen de vorige vrachtwagen kapot ging. “Een grondige kostenvergelijking toonde aan dat elektrisch rijden niet alleen duurzamer, maar ook economisch interessanter is dan diesel”, klinkt het.
De initiatiefnemers claimen dat ze de eerste e-truck in de Vlaamse land- en tuinbouw in gebruik hebben. "Deze vrachtwagen is de eerste elektrische vrachtwagen in België die wordt ingezet tussen een tuinbouwbedrijf en een coöperatie, en niet door een transportfirma. Voor ons is transport geen kernactiviteit. Het gaat enkel om het vervoer van product. Dat maakt deze stap bijzonder", preciseert Tom Vlaeminck van Tomato Masters deze claim.