nieuws

ABS dringt aan op bijmengplicht voor biodiesel

nieuws
Sinds enkele maanden is de fiscaal vrijgestelde biodiesel duurder dan gewone diesel. De biodieselfabrieken draaien nog op halve kracht omdat ze vorig jaar op de termijnmarkt goedkope koolzaadolie inkochten. Blijkbaar zijn die voorraden ongeveer verwerkt en denkt men eraan om de installaties stil te leggen, weet ABS-voorzitter Camiel Adriaens. "Hoofdoorzaak is niet de prijsstijging van koolzaadolie, maar het gebrek aan een bijmengplicht in ons land. De federale overheid moet zijn struisvogelpolitiek stoppen".
6 april 2008  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:42
Sinds enkele maanden is de fiscaal vrijgestelde biodiesel duurder dan gewone diesel. De biodieselfabrieken draaien nog op halve kracht omdat ze vorig jaar op de termijnmarkt goedkope koolzaadolie inkochten. Blijkbaar zijn die voorraden ongeveer verwerkt en denkt men eraan om de installaties stil te leggen, weet ABS-voorzitter Camiel Adriaens. "Hoofdoorzaak is niet de prijsstijging van koolzaadolie, maar het gebrek aan een bijmengplicht in ons land. De federale overheid moet zijn struisvogelpolitiek stoppen".

"De huidige prijs van koolzaadolie bedraagt 1.100 euro per ton tegenover 600 euro vorig jaar. Dat is echter niet het grootste probleem voor de producenten van biodiesel. In landen zoals Frankrijk liggen de productiekosten immers even hoog en toch wordt nog altijd vijf procent bijgemengd. Reden hiervoor is het boetestelsel dat aan het quotumsysteem gekoppeld is. Het Belgische detaxatiesysteem loopt hopeloos achterop", adus Adriaens.

De ABS-voorzitter vraagt aan de federale regering om werk te maken van leefbare marktomstandigheden voor de biobrandstoffensector. Het gaat om een milieubewuste sector die nog in de kinderschoenen staat, luidt het. Het ABS vermoedt dat de "desinteresse" bij de federale regering te wijten is aan budgettaire krapte. "Anderzijds is de overheid bezig om bij iedere tankbeurt een milieutaks te innen. Die zou de fiscale ontheffing voor biobrandstoffen moeten financieren", zegt Adriaens.

Niet alleen de productie van biodiesel, maar ook die van bio-ethanol kan in het gedrang komen. Het was de bedoeling dat Alco Bio Fuel dit voorjaar operationeel zou worden. "Blijkbaar zouden er nog geen contracten zijn met afnemers", aldus Adriaens. "Wat het mekka van de Vlaamse biochemie moet worden, botst op onwil van de petroleumlobby die de concurrerende agro-industrie blijkbaar liever kwijt dan rijk is. Elke ton biobrandstof is immers een ton minder waarop zij winst kunnen maken".(KS)

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek