nieuws

41 procent online-actieve boeren gebruikt sociale media

nieuws
Ruim 40 procent van de Belgische land- en tuinbouwers die online actief zijn, is ook regelmatig actief op sociale mediaplatformen zoals Facebook en YouTube. De netwerken worden professioneel vooral geraadpleegd als algemene nieuwsbron en als bron van info over producten en machines. Dat blijkt uit een online onderzoek bij meer dan 300 boeren, uitgevoerd door onderzoeksbureau AgriDirect.
7 maart 2012  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:03
Lees meer over:

Ruim 40 procent van de Belgische land- en tuinbouwers die online actief zijn, is ook regelmatig actief op sociale mediaplatformen zoals Facebook en YouTube. De netwerken worden professioneel vooral geraadpleegd als algemene nieuwsbron en als bron van info over producten en machines. Dat blijkt uit een online onderzoek bij meer dan 300 boeren, uitgevoerd door onderzoeksbureau AgriDirect.

Uit de bevraging, die in januari werd afgenomen, blijkt nog dat 28,7 procent van de respondenten dagelijks of wekelijks op één of meerdere platformen actief is. Concreet maakt 65,1 procent van deze ‘regelmatige gebruikers’ gebruik van Facebook, en 60,3 procent van YouTube. Het nieuwere Google Plus doet het ook niet slecht (26,2%), maar de interesse in Twitter blijft voorlopig uit (5,6%).

Meer dan de helft (54,8%) van de ondervraagde land- en tuinbouwers geeft aan sociale media zowel zakelijk als privé te gebruiken. Op zakelijk niveau gebruiken ze de netwerken vooral als bron van algemeen landbouwnieuws (78,4%) en nieuws over producten en machines (67,6%). Bijna een kwart van de respondenten onderhoudt zo ook contacten met fabrikanten en tussenhandelaars. Ruim een op drie (37,4%) land- en tuinbouwers zou bovendien graag informatie ontvangen van leveranciers via sociale mediakanalen.

Ondervraagden die niet actief waren op sociale medianetwerken, zeiden daarvoor geen tijd te hebben (29,8%) en/of de voordelen ervan niet in te zien (29,3%).

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek