nieuws

250.000 euro voor extra promotiecampagne voor groenten

nieuws
De Vlaamse overheid heeft een crisisbudget van 250.000 euro vrijgemaakt voor een extra groentecampagne die het vertrouwen in verse groenten moet herstellen. ‘Groenten van bij ons zijn lekker, gezond en betrouwbaar’, zal de boodschap van de campagne van VLAM luiden. Ook in het buitenland krijgen handelsrelaties informatie over de inspanningen van de Belgische tuinbouwsector.
8 juni 2011  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:00

De Vlaamse overheid heeft een crisisbudget van 250.000 euro vrijgemaakt voor een extra groentecampagne die het vertrouwen in verse groenten moet herstellen. ‘Groenten van bij ons zijn lekker, gezond en betrouwbaar’, zal de boodschap van de campagne van VLAM luiden. Ook in het buitenland krijgen handelsrelaties informatie over de inspanningen van de Belgische tuinbouwsector.

Het lijkt erop dat de consument in ons land opnieuw meer vertrouwen begint te krijgen in verse groenten na alle onheilspellende berichten over de EHEC-bacterie. Toch zijn VLAM, LAVA en het Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties (VBT) ervan overtuigd dat ze nog een extra duwtje in de rug kunnen gebruiken om de weg naar de groenterayon terug te vinden. De organisaties zetten daarom alle zeilen bij en voeren continu overleg om de acties op elkaar af te stemmen.

Minister-president Kris Peeters maakte bekend dat de Vlaamse overheid 250.000 euro heeft vrijgemaakt om de extra campagne van VLAM te bekostigen. Zo zal vanaf zaterdag 11 juni een radiocampagne starten die tien dagen lang te horen is op de nationale zenders. In deze spot zal verwezen worden naar de website www.mijnflandria.be, waar de bezoeker alle informatie krijgt over de inspanningen van de Belgische tuinbouwsector in het kader van hygiënebewaking.

Naast deze radiocampagne wordt nog onderzocht of op korte termijn een evenement kan worden georganiseerd waarin verse groenten in de kijker worden gezet. Het binnenlandse vakblad ‘Distributie’ brengt in juni nog een extra publiredactioneel artikel, gericht op de distributiesector. Tegelijkertijd heeft LAVA de afgelopen dagen nauw contact gehouden met de binnenlandse distributie en hen aangespoord de veiligheid en betrouwbaarheid van binnenlandse Flandria-groenten duidelijk zichtbaar te maken. De winkelketens zullen hier aan meewerken.

Ook in het buitenland zullen de troeven van de Belgische groenten uitgespeeld worden. “Om onze export opnieuw op peil te krijgen, zullen we er voor zorgen dat onze handelscontacten en persrelaties voldoende geïnformeerd raken. Ook zij moeten weten dat onze tuinders forse inspanningen leveren inzake hygiëne en dat er heel wat extra controles zijn sinds de EHEC-besmetting in Duitsland aan het licht kwam”, stelt VLAM.

Vanuit de kantoren in Keulen en Parijs kan VLAM ook zorgen voor snelle vertalingen van de berichten voor de sector. “Onze medewerkers in de buitenlandse kantoren hebben een nauwe band met de kernspelers uit de sector, wat in crisistijden van cruciaal belang is.” De snelheid en effectiviteit van ons traceerbaarheidssysteem zouden volgens VLAM vertrouwen scheppen. “Bij navraag door de handel, kon binnen het uur volledige informatie gegeven worden over geleverde groenten. De Belgische groentesector maakte daarmee duidelijk indruk in het buitenland. Een kleine opsteker die op termijn ongetwijfeld ons imago zal versterken”, klinkt het nog.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek