10,9 miljoen euro voor promotie landbouwproducten
nieuwsDe Europese Commissie heeft zeven campagnes goedgekeurd om derde landen te informeren over Europese landbouwproducten en die producten te promoten. De geselecteerde programma’s zijn ingediend door Griekenland, Italië, Polen en Portugal. In totaal trekt de EU hier 10,9 miljoen euro voor uit.
De geaccepteerde programma’s handelen over groenten en fruit, vlees, wijn, andere alcoholische dranken, olijfolie en de labels Beschermde Geografische Aanduiding en Beschermde Oorsprongsbenaming.
“Dergelijke promotiecampagnes zijn een goede manier om de zichtbaarheid te verhogen van Europese producten in markten buiten de EU”, zegt EU-Commissaris voor Landbouw Dacian Ciolos. Ieder jaar moeten lidstaten een lijst met geselecteerde promotiecampagnes indienen bij de Europese Commissie. De Commissie beslist daarna welke programma’s de EU zal steunen.
De EU kan voor maximaal 50 procent financieel tussenkomen in de programma’s. De betrokken professionele organisaties moeten minstens 20 procent voor hun rekening nemen, terwijl de lidstaten met nationale middelen het verschil aanvullen. De programma’s die in aanmerking komen, kunnen betrekking hebben op public relations, promotie of publiciteit. Daarbij moeten de voordelen van EU-producten benadrukt worden, vooral in termen van kwaliteit, hygiëne, voedselveiligheid, voedzaamheid, labelling, dierenwelzijn en duurzaamheid.
“Het huidige informatie- en promotiebeleid van de EU zal herbekeken worden, parallel met de discussie over het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid na 2013. De promotiemiddelen moeten effectief zijn en blijven, terwijl de administratieve last voor producenten verlaagd moet worden”, zegt Ciolos.
Klik hier voor meer informatie