nieuws

Zoetzure belgica vult gat tussen oogsten van jonagold

nieuws
Soetkin heeft vrijdag in de Belgische Fruitveiling (BFV) een Nederlandstalige versie van de Belgische inzending voor het Eurosongfestival voorgesteld. O'julissi bejubelt de belgica, een appelvariëteit die voor het eerst in grote volumes op de markt belandt. "De belgica ligt nu in de winkelrekken van haast alle grootwarenhuizen en vult een leemte op net tussen de verkoop van de oude en de nieuwe jonagold", zegt BFV-directeur Filip Lowette. De appel behoort toe aan een club van vijftig BFV-producenten.
5 september 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:05
Soetkin heeft vrijdag in de Belgische Fruitveiling (BFV) een Nederlandstalige versie van de Belgische inzending voor het Eurosongfestival voorgesteld. O'julissi bejubelt de belgica, een nieuwe appelvariëteit in het Belgische assortiment.

Het ensemble Ishtar ging graag in op het voorstel van de BFV om een reclamespotje voor radio en televisie te maken. Het werd een aanpassing van O'julissi, dat in een fictieve taal werd opgesteld. Het lied heeft nu ook een Nederlandstalige, verstaanbare tekst. Het is vanaf maandag te horen op radio Donna, Q-Music en 4FM en, net voor of na het weerbericht, te zien op VTM met het gezicht van Soetkin, bijtend in een knapperige appel.

"Het is de eerste keer dat ik mijn stem en mijn gezicht leen voor een reclamespotje. Ik werkte graag aan het initiatief mee. De appel past bij het deuntje. Net als het liedje is de belgica authentiek Belgisch, natuurlijk en sappig. Ik zou met deze tune bijvoorbeeld geen reclame kunnen maken voor waspoeder", zegt Soetkin. De tv-spot werd in een plantage in Velm opgenomen.

Maar wat voor een appel is de belgica? In de rij van nieuwe variëteiten als kanzi, greenstar, zari en early jonagold neemt de belgica een speciale plaats in. "De belgica wordt twee tot drie weken voor de oogst van de Belgische topvariëteit jonagold geoogst. Hij ligt nu in de winkelrekken van haast alle grootwarenhuizen en vult een leemte op net tussen de verkoop van de oude en de nieuwe jonagold. We kunnen de belgica van nu tot eind september leveren", aldus directeur Filip Lowette. Intussen zijn ook Duitse distributieketens in de belgica geïnteresseerd. De eerste paletten voor de Duitse markt werden vrijdag klaargemaakt.

De belgica is een uitvinding van BFV-producent Jean Moors. Hij was aanvankelijk hobbyteler en kruiser van appelvariëteiten. Hij ontdekte tien jaar geleden de uitzonderlijke appel, een kruising van oude Belgische hoogstamrassen. "In 2003 kreeg ook de BFV de appel in de gaten en steunde de ontwikkeling en verkoop. De appel viel op door zijn schoonheid, karmijnrood en een fijn aroma", vertelt Moors.

De BFV verkocht in 2003 voor het eerst 10.855 kilo belgica. Vorig jaar liep de hoeveelheid tot 1.177.093 kilo op. Dit jaar benadert het aanbod de 2 miljoen kilo. De appel behoort toe aan een club van vijftig BFV-producenten, die 100.000 euro of 0,05 euro per kilo besteden aan de hele promotiecampagne, die tot 19 september op radio en tv loopt. De telers plantten de voorbije vijf seizoenen 300.000 belgica-bomen aan.(KS)

Bron: Het Nieuwsblad

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek