Kwaliteit merkproducten niet altijd beter
nieuwsWie gelooft dat duurder altijd beter is en dat een merkproduct sowieso te verkiezen is boven een warenhuismerk of een merkloos product, gooit soms zijn geld door vensters en deuren, maar soms ook niet. Dat is de genuanceerde conclusie van een grootscheepse vergelijking van liefst 163 voedingsproducten in 21 verschillende categorieën.
Voor zeven van de 21 categorieën konden de onderzoekers eenduidig stellen dat de producten gelijkwaardig zijn. Anders gezegd, voor zeven voedingswaren mag de consument met een gerust gemoed voor het goedkoopste product kiezen. OIVO besluit dat op basis van de ingrediëntenlijst en andere beschikbare informatie op de verpakking, onder meer de voedingswaarde. Voor alle duidelijkheid: de smaak werd niet in de analyse meegenomen.
Wie voor de bewuste zeven producten zweert bij de grote merken, betaalt 11,68 euro. Wie systematisch kiest voor het goedkoopste merk, betaalt slechts 3,83 euro. Het verschil loopt nog op als we de prijzen vergelijken per kilogram, want de merken hanteren uiteraard niet dezelfde verpakkingen. Omgerekend per kilogram betaalt u voor de goedkoopste merken 11,43 euro en voor de bekendere merken 30,14 euro, of bijna het drievoud. In tijden van koopkrachtdaling scheelt dat een slok op een borrel.
En hoe zit het met de 14 andere categorieën? Daar is de conclusie - jammer genoeg - veel minder eenduidig: bij voorverpakte ham is het prijsverschil in verband te brengen met de kwaliteit van het gebruikte vlees, bij makreelfilet is het prijsverschil te rechtvaardigen door de gebruikte olie en het uitzicht van de visfilets. Maar dat betekent daarom nog niet dat de duurdere merken sowieso de beste kwaliteit bieden.
Zo blijken bij de pannenkoeken slechts twee merken verse ingrediënten te gebruiken en geen andere additieven te bevatten dan gistpoeder en natuurlijk vanillearoma: de Brugse pannenkoeken en die van Aldi. En laat dat nu net de op één na duurste en de op één na goedkoopste zijn van de negen onderzochte pannenkoeken.(KS)
Meer informatie: Mogen we zogenaamde witte producten en distributiemerken vertrouwen?
Bron: Het Nieuwsblad