Ysco officieel verkocht: Milcobel richt zich op toekomst
nieuwsZuivelcoöperatie Milcobel heeft de verkoop van haar dochteronderneming Ysco afgerond. Ysco werd verkocht aan de investeringsgroep Davidson Kempner. “Deze transactie sluit naadloos aan bij onze nieuwe strategie waarin de focus komt te liggen op onze kernactiviteiten in zuivel”, klinkt het. Onderdeel van deze strategie is ook de aangekondigde fusie met FrieslandCampina, waarmee Milcobel een veerkrachtige en toekomstbestendige coöperatie wil vormen.
De ijsmakerij Ysco is officieel van de hand bij Milcobel. De opbrengsten uit de verkoop zullen worden geïnvesteerd in het verbeteren van de productieprocessen, het optimaliseren van de infrastructuur en het vervroegd aflossen van langetermijnschulden. “Hierdoor wordt directe waarde gecreëerd voor onze leden-melkveehouders”, aldus Milcobel. “Daarnaast zullen ze ook kunnen genieten van een extra getrouwheidspremie op het aantal liters geleverde melk.”
Onder Milcobel is Ysco uitgegroeid tot een belangrijke speler in de Europese privatelabel-ijsmarkt. Eerder gaf de zuivelcoöperatie al aan dat de markt van privatelabel-ijs veel consolidaties ondergaat met het oog op volumeverhoging en het creëren van schaalvoordelen. Dit zou grote investeringen vragen die Milocobel niet meer wenste te doen in het licht van zijn nieuwe strategie.
Oog op kernactiviteiten
Milcobel wil zich vanaf heden richten op haar kernactiviteiten in de zuivel, meer bepaald premium zuivelingrediënten zoals mozzarella, melkpoeder en room. Ook de distributie van melk en consumentenproducten zoals Brugge Kaas vallen onder de kernactiviteiten. "Met de succesvolle Ysco-verkoop zetten we een belangrijke stap in onze nieuwe strategie. Het stelt ons in staat om sterker en efficiënter te opereren, en tegelijkertijd concrete voordelen te realiseren voor onze leden-melkveehouders. Samen bouwen we aan een duurzame en toekomstgerichte coöperatie”, aldus Peter Grugeon, CEO van Milcobel.
