"Wegschenken voedsel mag niet ontmoedigd worden"

Fedis wil dat de handelaars geen btw moeten betalen op geschonken goederen als die terechtkomen bij liefdadigheidsinstellingen in eigen land. Momenteel kan dat alleen als de weggeschonken goederen buiten Europa verdeeld worden. "In tijden van crisis mag het schenken van voedsel in geen geval ontmoedigd worden", klinkt het bij de federatie, die er op wijst dat de Belgische handelaars vorig jaar 3.120 ton voedsel aan de voedselbanken schonken, goed voor 2,4 miljoen maaltijden aan minderbedeelden.
24 december 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:06
Lees meer over:
Fedis, de Belgische federatie van de distributiesector, wil dat de handelaars geen btw moeten betalen op geschonken goederen als die terechtkomen bij liefdadigheidsinstellingen in eigen land. Momenteel kan dat alleen als de weggeschonken goederen buiten Europa verdeeld worden, zegt Fedis.

De federatie wil dat de huidige vrijstelling van btw wordt uitgebreid naar schenkingen in natura aan goede doelen in eigen land. "De verkoop van fairtradeproducten garandeert solidariteit met het zuiden, maar in tijden van crisis moeten we ook denken aan mensen van bij ons die het moeilijk hebben", legt gedelegeerd bestuurder van Fedis Dominique Michel uit. "In geen geval mag het schenken van voedsel in België daarom op enige manier ontmoedigd worden".

Fedis meldt tevens dat de Belgische handelaars vorig jaar 3.120 ton voedsel aan de voedselbanken schonken, goed voor 2,4 miljoen maaltijden aan minderbedeelden. Het geschonken voedsel bestaat enerzijds uit voedseloverschotten en anderzijds uit voedselinzamelingen die een aantal supermarkten jaarlijks organiseert.

De distributieorganisatie engageert zich ertoe haar leden verder te sensibiliseren om de samenwerking met voedselbanken en andere liefdadigheidsinstellingen verder te intensifiëren. "Duurzame en structurele afspraken zijn meer dan ooit nodig, zeker in tijden van crisis", klinkt het. "Die zorgt er vandaag voor dat consumenten steeds meer producten kopen in snelverkoop, dat is de verkoop aan sterk verminderde prijzen voor producten die hun vervaldatum naderen".

"Dit veranderende consumentengedrag zal volgend jaar invloed hebben op de hoeveelheid onverkochte producten die bij voedselbanken en andere liefdadigheidsorganisaties terechtkomen. Naar schatting kan er voor hen tot tien procent minder voedsel overblijven", besluit Fedis.

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek