Wakker Dier vindt 'scharrelei' misleidend
nieuwsDe term 'scharrelei' is door Nederlandse consumenten in een verkiezing van de Nederlandse dierenrechtenorganisatie Wakker Dier uitgeroepen tot de meest misleidende reclame op het gebied van dierenwelzijn. Wakker Dier roept daarom op de naam te veranderen in 'schuurei' omdat scharrelkippen eigenlijk nooit buiten kunnen scharrelen.
De organisatie had op haar website tien producten en reclames geselecteerd die zich volgens Wakker Dier "diervriendelijker voordoen dan ze in werkelijkheid zijn". Van de ongeveer 4.000 mensen die stemden, kozen de meesten voor de term scharrelei. Nummer twee werd kinderverleiding, op kinderen gerichte reclames waarmee dieronvriendelijke producten worden aangeprezen. Op de derde plaats eindigde de "zogenaamd duurzame" kabeljauw van Aldi.
De dierenrechtenorganisatie zal een brief sturen naar de bevoegde minister met een verzoek om scharreleieren in de toekomst schuureieren te noemen. De term scharrelei is volgens Wakker Dier ten onrechte door de overheid verplicht gesteld voor kippen die in een schuur leven met negen dieren per vierkante meter. “In vergelijking met de term scharrelvlees van kippen, runderen of varkens is de term scharrelei misleidend. De dieren waarvan scharrelvlees afkomstig is, komen wél buiten, maar de kippen die de huidige scharreleieren leggen, doen dat niet.”
Wakker Dier wijst er verder op dat in de meeste Europese landen de scharreleieren anders heten. Ze heten bodemei, of schuurei in veel landen. Wakker Dier denkt dat als de term scharrelei verdwijnt, de consument meer zal kiezen voor eieren afkomstig van vrije uitloopsystemen. In de ogen van de organisatie is de term scharrelei er één van de oorzaken van dat het percentage scharreleieren in Nederland (meer dan 40%) zo groot is in vergelijking met het aandeel van vrije uitloopeieren (ongeveer 15%).
Tezelfdertijd heeft de Belgische dierenrechtenorganisatie GAIA voor de vierde keer op rij Good Egg Awards uitgereikt aan bedrijven die geen kooieieren meer verhandelen of gebruiken, maar “bewust kiezen voor eieren uit een diervriendelijker, duurzaam houderijsysteem voor legkippen”. Ethias (het bedrijfsrestaurant), l’Arsenal de Namur (de restaurants van de Facultés Universitaires Notre-Dame de la Paix), en TCO Service, die de kantines van Ottignies-Louvain-la-Neuve bedient, kregen de prijs.
“De winnaars van de Good Egg Awards 2010 besparen samen elk jaar aan 370.000 hennen een ellendig bestaan in een legbatterij”, verklaart GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch. “Sinds 2009 zijn alle verse kooieieren verdwenen uit de rekken van de grootwarenhuizen in België. Nu roepen we de restaurants, cateraars én de de verwerkende industrie op om het goede voorbeeld van onze laureaten te volgen”, zegt Vandenbosch.
Bron: Belga/Agrarisch Dagblad/eigen verslaggeving