VLAM wordt matchmaker: “Lokale voedingsprofessionals met elkaar in contact brengen”
nieuwsMet een matchmakingplatform wil VLAM landbouwers, voedingsproducenten, verwerkers, horeca en buurtsupers met elkaar in contact brengen. “Je kan het zien als de Parship voor voedingsprofessionals. We gebruiken hetzelfde algoritme om mensen en bedrijven te matchen waarna ze, volledig vrijblijvend, smaakvolle samenwerkingen kunnen aangaan”, zegt Filip Fontaine, CEO van VLAM.
Met 'Lekker van bij ons Connect' wil VLAM inspelen op een vraag die sterk leeft in de brede voedingssector. “Veel voedingsprofessionals willen wel meer met lokale producten werken, maar weten niet hoe ze daaraan moeten beginnen”, aldus Fontaine. “Denk bijvoorbeeld aan een horeca-uitbater die lokaal witloof op het menu wil zetten of een melkveehouder die lokaal fruit wil verwerken in zijn yoghurt. Met ons platform willen we de vraag naar lokale producten samenbrengen met het aanbod.” Om het platform uit te bouwen, kreeg VLAM extra financiële steun van Vlaams minister van Landbouw Jo Brouns (cd&v).
De basis van het matchmakingplatform zijn de ambassadeurs van Lekker van bij ons. Vandaag zijn er al 900 organisaties en bedrijven die ingetekend hebben als ambassadeur Lekker van bij ons en zich daarbij engageren om bewust voor lokale voeding te kiezen. “Deze ambassadeurs kunnen een profiel aanmaken op Lekker van bij ons Connect. Daarbij kunnen ze aangeven naar welke samenwerkingen ze op zoek zijn. Ons geavanceerd B2B-platform, dat werkt op basis van artificiële intelligentie, zal ervoor zorgen dat producenten, verwerkers, handelaars, retailers en landbouwers op basis van hun aangegeven interesses elkaar kunnen vinden”, verduidelijkt Fontaine.
Van zodra het algoritme een match heeft gevonden, krijgen beide partijen een melding. “Dat gebeurt in alle discretie en het staat elke partij ook vrij om al dan niet met die match aan de slag te gaan en samenwerkingsverbanden te smeden”, aldus VLAM. Daarnaast zal wie zich registreert ook informatie krijgen aangeboden over de interesses die ze hebben aangevinkt. Op die manier wil het platform ook de nodige inspiratie aanbieden.
“Om van dit platform een succes te maken, zal het erop aankomen om de interesses en behoeften van de voedingsprofessionals goed in kaart te brengen en het platform af te stemmen op hun noden en wensen”, zegt Fontaine. Daarom lanceert VLAM nu al een oproep naar producenten, verwerkers en handel om zich te registreren op Lekker van bij ons Connect. “In de loop van mei gaan we live met het platform en vanaf dan zal wie zich geregistreerd heeft, ook matches ontvangen”, klinkt het.