nieuws

"Vlaamse vissers best beveiligde ter wereld"

nieuws
Visser zijn is gevaarlijker dan werken in een mijn, zo blijkt uit een rapport van de Verenigde Naties. Maar bij de Vlaamse vissers is het aantal ongevallen flink gedaald. Binnen een maand krijgt elke visser bovendien een zendertje om in zijn werkpak te hangen. "Nergens zijn vissers beter beveiligd dan hier", zegt Ronny Lagast, coördinator bij Previs, de preventiedienst tegen ongevallen op vissersschepen. "Tien jaar geleden gebeurden er nog meer dan 200 arbeidsongevallen per jaar op de schepen. Nu zitten we aan 50".
6 maart 2009  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:07
Lees meer over:

Visser zijn is gevaarlijker dan werken in een mijn, zo blijkt uit een rapport van de Verenigde Naties. Maar bij de Vlaamse vissers is het aantal ongevallen flink gedaald. Binnen een maand krijgt elke visser bovendien een zendertje om in zijn werkpak te hangen. "Nergens zijn vissers beter beveiligd dan hier", luidt het bij de preventiedienst Previs.

Per dag komen er in heel de wereld zeventig vissers om het leven. Het reële cijfer ligt waarschijnlijk nog veel hoger, omdat lang niet alle landen er betrouwbare statistieken op na houden. Daarmee is visser het meest gevaarlijke beroep ter wereld. De job zou ook steeds gevaarlijker worden, omdat vissers steeds verder van de kust wegvaren om nog genoeg vis te kunnen vangen. Door overbevissing is er dichter bij de kust immers vaak niet veel meer te vinden.

"De cijfers verrassen me niet", zegt Lagast, die zelf 35 jaar in de visserij heeft gewerkt en nu coördinator is bij Previs. "Onze organisatie doet er alles aan om de veiligheid aan boord van de schepen te verhogen. Je moet weten dat vissers enorm lange uren kloppen. Ze zijn vaak tien tot twaalf dagen op zee en de netten worden elke 24 uur acht tot tien keer opgehaald. Dat betekent dat een visser telkens niet meer dan anderhalf uur slaapt. De vermoeidheid vreet aan je concentratie, en die is nochtans van het grootste belang".

Begin april krijgt elke Vlaamse visser het zogenaamde 'man overboord'-toestel. Dat zendt een alarmsignaal uit van zodra een visser overboord slaat. Het zendertje moet het aantal dodelijke ongevallen bij vissers verder terugdringen. "Dankzij het zendertje zullen zowel de schipper als de reddingsdiensten binnen de vijf seconden op de hoogte worden gebracht dat er een man overboord is", vertelt Lagast.

Een jaar zonder dodelijke ongevallen heeft de Vlaamse visserij nog niet meegemaakt. "Maar we zijn wel op de goede weg", aldus Lagast. "Tien jaar geleden gebeurden er nog meer dan 200 arbeidsongevallen per jaar op de schepen. Nu zitten we aan 50, waarvan slechts een half dozijn ernstige ongevallen. Dat komt omdat we van veiligheid een absolute prioriteit gemaakt hebben". Zo is de veiligheidsapparatuur aan boord niet meer te vergelijken met die van vroeger.

Bron: Het Nieuwsblad

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek