"Verbreding kanaal niet vervangbaar door spoor"

"De verbreding van het Schipdonkkanaal is niet zomaar vervangbaar door een nieuwe spoorlijn". Dat zegt Dirk De fauw (CD&V) van het Regionaal Sociaaleconomisch Overlegcomité Brugge op de beslissing van Open Vld Brugge om de verbreding van het Schipdonkkanaal niet langer te verdedigen.
14 mei 2009  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:08

"De verbreding van het Schipdonkkanaal is niet zomaar vervangbaar door een nieuwe spoorlijn". Dat zegt Dirk De fauw (CD&V) van het Regionaal Sociaaleconomisch Overlegcomité Brugge op de beslissing van Open Vld Brugge om de verbreding van het Schipdonkkanaal niet langer te verdedigen.

"De nieuwe spoorweg zal meer landbouwgrond innemen en zal ook op tegenstand stoten. Wij blijven het kanaal verdedigen als enkele technische moeilijkheden kunnen worden overwonnen en de leefbaarheid gegarandeerd blijft", luidt het. De Maldegemse schepen van Landbouw Geert De Roo (CD&V) reageert intussen dat hij niet akkoord gaat met de inname van landbouwgrond voor een nieuwe spoorlijn naar Antwerpen.

Dirk De fauw erkent dat de nieuwe spoorlijn van Zeebrugge naar Gent en Antwerpen via de N49/E34 op het Ruimtelijke Structuurplan Vlaanderen (RSV). "Maar dat betekent niet dat dit moet worden uitgevoerd. Momenteel staat die spoorlijn op geen enkel programma. De plannen voor het derde en vierde spoor tussen Zeebrugge via Brugge naar Gent krijgen wel vorm. Maar we moeten ook niet investeren in overcapaciteit op het spoor".

"Ik vraag me af hoe Open Vld de mobiliteit in Brugge zal oplossen zonder de kanaalverbreding", aldus de fauw, die vreest dat Open Vld in West-Vlaanderen op zijn buik gaat voor Open Vld Oost-Vlaanderen. "Ik stel me openlijk de vraag wat Marc Verwilghen en Pierre Chevalier nog doen in de raad van bestuur van het Zeebrugse havenbedrijf MBZ als hun partij de meest efficiënte ontsluiting afwijst".

Voka West-Vlaanderen is bezorgd over de recente evolutie van politieke stellingnames. "Waar we aanvankelijk een principiële consensus hadden over deze noodzakelijke en ecologische ontsluiting, moeten we nu vaststellen dat het onze politici aan moed en visie ontbreekt om te blijven ijveren voor een betere binnenvaartontsluiting. Dit is nochtans een goede oplossing voor de haven en de algemene mobiliteit rond Brugge".

"Wij zien momenteel geen enkele reden om deze betere binnenvaartverbinding op te geven. We mogen de historische kans niet missen om een aansluiting te maken op de snelweg over water tussen Parijs en Rotterdam. Doen we dat niet, dan wordt Zeebrugge beperkt in haar toekomstige groeimogelijkheden. Dat zou een slechte zaak zijn voor de haven, de havenbedrijven, de West-Vlaamse ondernemingen en bovenal voor de tewerkstelling in West-Vlaanderen", luidt het.

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek