Vanden Avenne opgelucht over positief advies voor zeesluis

Een grotere zeesluis binnen het bestaande sluizencomplex is de beste oplossing om de toegankelijkheid van de kanaalzone Gent-Terneuzen op langere termijn te garanderen. Dat is het eindadvies van het Stakeholders Advies Forum (SAF) aan de Vlaamse minister-president Kris Peeters en de Nederlandse staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat Tineke Huizinga. Xavier Vanden Avenne van Eurosilo reageert opgelucht, maar de kogel is nog niet door de kerk.
13 januari 2009  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:06
Lees meer over:

Een grotere zeesluis binnen het bestaande sluizencomplex is de beste oplossing om de toegankelijkheid van de kanaalzone Gent-Terneuzen op langere termijn te garanderen. Dat is het eindadvies van het stakeholdersforum aan de Vlaamse en Nederlandse regering. Bij Eurosilo reageert men opgelucht.

Het was Miet Smet die als co-voorzitter van de Belgisch-Nederlandse werkgroep de verlossende woorden sprak. Om de toekomst van de Gentse haven niet in gevaar te brengen, moet er in Terneuzen een nieuwe zeesluis komen. Niet dat de knoop hiermee definitief is doorgehakt. De Vlaamse en Nederlandse regering moeten finaal het licht op groen zetten, maar het advies van de werkgroep weegt zwaar door.

"Je kan het belang van dat advies nauwelijks onderschatten", zegt Vanden Avenne, bestuurder bij Eurosilo, een bedrijf dat in de Gentse haven graan, soja, koolzaad en andere landbouwgrondstoffen overslaat. "Jaarlijks komt er vier miljoen ton binnen. Maar die grondstoffen kunnen zonder grotere zeesluis slechts geleverd worden door schepen tot 65.000 ton. Ik moet je niet vertellen dat wij heel wat kunnen besparen op onze transportkosten als er een grotere sluis komt".

Xavier Vanden Avenne gaat nog een stap verder: "Als de zeesluis er niet komt, investeren wij niet meer in Gent. Een haven met maar één sluis is erg kwetsbaar. Als daar ooit een schip tegen vaart, is dat een ramp". Miet Smet gaf bij de bekendmaking van het advies aan dat het belangrijk is dat de Vlaamse en Nederlandse regering nog voor juni een beslissing nemen over de toekomst van de kanaalzone, zodat de uitvoering van het besluit kan opgenomen worden in het regeerakkoord van de volgende Vlaamse regering.

 

Bron: Belga/Het Nieuwsblad

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek