Van Quickenborne legt technische norm bio-ethanol vast

Minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne (Open Vld) neemt een ministerieel besluit dat de technische norm voor bio-ethanol vastlegt. "Normaal gesproken kan de regeling binnen een maand ingaan", aldus de minister. Die norm is nodig zodat producenten ook de Belgische pompen met de biobrandstof kunnen bevoorraden. Later dit jaar moet minister van Financiën Didier Reynders (MR) dan nog de accijns voor bio-ethanol schrappen.
24 januari 2009  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:06
Lees meer over:

Minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne neemt een ministerieel besluit dat de technische norm voor bio-ethanol vastlegt. "Normaal gesproken kan de regeling binnen een maand ingaan", aldus de minister. Die norm is nodig zodat producenten ook de Belgische pompen met de biobrandstof kunnen bevoorraden.

Het klimaatplan van de Europese Unie voorziet het gebruik van 10 procent biobrandstoffen tegen 2020. Die worden gemaakt van plantaardig materiaal en hebben het voordeel dat ze CO2-arm zijn. Omdat bio-ethanol uit plantaardige olie gewonnen wordt, is CO2 die vrijkomt bij verbranding ervan gelijk aan de CO2 die door planten wordt opgenomen tijdens de groei. Daardoor stoten E85-motoren zo'n tachtig procent minder CO2 uit dan een gewone benzinemotor. E85 is de codenaam voor autobrandstof die voor 85 procent uit bio-ethanol en voor 15 procent uit reguliere benzine bestaat.

België heeft er zich toe verbonden tegen 2010 5,75 procent van de hoeveelheid benzine en diesel aan de pomp te vervangen door biobrandstoffen. Maar vorig jaar haalde ons land amper 1 procent. En van de knelpunten is het ontbreken van een norm voor bio-ethanol. Van Quickenborne neemt daarom een ministerieel besluit dat deze technische norm vastlegt. Later dit jaar moet minister van Financiën Didier Reynders (MR) dan nog de accijns voor bio-ethanol schrappen.

Terwijl ons land het tot hiertoe moet doen met één tankstation waar E85 kan getankt worden, voegden in Nederland de afgelopen maanden 120 pomphouders een E85-tank toe aan het assortiment. In Frankrijk verrezen vorig jaar bijna driehonderd tankpunten voor E85. Maar zelfs als de regering op korte termijn beslist om bio-ethanol niet langer met dezelfde accijnzen te belasten als reguliere diesel en benzine, zal de motorisering van het Belgische wagenpark volgens De Tijd niet snel veranderen.

In Frankrijk, waar bio-ethanol al vrijgesteld is van bransdtofaccijns, kost een liter E85 gemiddeld 87 eurocent, tegenover 1,13 euro voor een liter euro-95. Dat is een prijsvoordeel van 23 procent. Maar een auto met E85-motor verbruikt al snel een kwart meer brandstof dan een gewone benzinemotor, waardoor het voordeel aan de pomp al rijdend snel verdwijnt.

Bron: Belga/De Tijd

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek