nieuws

Vakbondsfront hekelt Europees visserijbeleid

nieuws
Na de acties in Zeebrugge werd zaterdag ook in de Oostendse vismijn geprotesteerd. Met brandende autobanden op een vlot en oorverdovend scheepsgetoeter maakten de vissers hun ongenoegen kenbaar. De actie in Oostende werd gesteund door de Franse vissers, die in hetzelfde schuitje zitten. Voor het gemeenschappelijk vakbondsfront is Europa de grote boeman. We vragen Europese steun, want het is door het falende Europese visserijbeleid dat de toekomst van de visserij in het gedrang gekomen is, klinkt het eensgezind.
26 mei 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:03
Na de acties in Zeebrugge werd zaterdag ook in de Oostendse vismijn geprotesteerd. Met brandende autobanden op een vlot en oorverdovend scheepsgetoeter maakten de vissers hun ongenoegen kenbaar.

De prijs van de scheepsdiesel is de jongste jaren spectaculair gestegen en vissoorten zoals de tilapia en pangasius uit Zuid-Afrika liggen voor de consument veel aantrekkelijker geprijsd in de winkelrekken. Daardoor blijven veel vissersboten aan de kant , want dat is momenteel 'voordeliger' dan uit te varen. Het sop is de kool niet meer waard, maar dat jaagt de verschillende rederijen echter stilaan naar de rand van een faillissement.

Voor het gemeenschappelijk vakbondsfront ACV, ABVV en ACLVB is Europa de grote boeman. "Het Europese beleid maakt met haar complexe regelgeving en de vangstbeperkingen de Vlaamse visserij kapot. De vissers moeten van Europa ook zware investeringen doen. De boomkorvissers slepen hun netten nu aan de zijkanten over de bodem voort. Omdat dat nadelig is voor het ecosysteem moeten de vissers investeren in andere technieken. Maar die hebben daar gewoonweg geen geld voor. We vragen dus Europese steun, want het is door het falende Europese beleid dat de toekomst van de visserijsector in het gedrang gekomen is", luidt het. De actie in Oostende werd gesteund door de Franse vissers.

Keetje Vantorre (31) en Dirk Degrendele (32) namen vier jaar geleden de Oosthinder over. "We zijn met volle moed en overtuiging begonnen, maar nu liggen we al een maand aan de kant. In het begin kostte een liter mazout acht oude Belgische frank, nu dertig. De Oosthinder verbruikt 5.000 liter per dag en we varen normaal tien dagen uit. Reken het zelf maar uit. Ons zoontje Yentl (8) wil graag visser worden, maar dan gaat er toch veel moeten veranderen".

Jerry Dobbelaere (32) is matroos op de Z.90, maar zit al werkloos thuis sinds 25 april. "Ik wil gaan varen, maar wanneer vertrekken we? Moet ik dan iets anders gaan doen of mij omscholen, ik weet het niet". Serge Rogge (54) vaarde 20 jaar en is nu vislosser in de vismijn. Hij kent de sector dus door en door. "Zuid-Afrikaanse vis is goedkoper dan Noordzeevis, omdat er veel minder taksen op worden geheven. Dat kan toch niet langer?"(KS)

Bron: Het Laatste Nieuws

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek