nieuws

Supermarkten streden in 2011 om prijsbewuste consument

nieuws
In RetailDetail Magazine geven onderzoeker Chris Opdebeeck en Vlerick-professor Gino Van Ossel uitleg bij de sectoranalyse van de Belgische voedingsindustrie. De concurrentiestrijd tussen supermarkten scheerde in 2011 hoge toppen, verklaren zij. De supermarkten werden geplaagd door de recessie, het dalende consumentenvetrouwen en de slag om de prijsbewuste consument die daaruit voortvloeide.
29 juni 2012  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:18
Lees meer over:

In RetailDetail Magazine geven onderzoeker Chris Opdebeeck en Vlerick-professor Gino Van Ossel uitleg bij de sectoranalyse van de Belgische voedingsindustrie. De concurrentiestrijd tussen supermarkten scheerde in 2011 hoge toppen, verklaren zij. De supermarkten werden geplaagd door de recessie, het dalende consumentenvetrouwen en de slag om de prijsbewuste consument die daaruit voortvloeide.

Voor de distributie was 2011 een keerpunt, schrijft RetailDetail, want er kwam een einde aan het jarenlange optimisme van de grote voedingsdistributeurs en meer dan ooit staat het supermarktlandschap in het teken van de toenemende prijzenslag. Uit de sectoranalyse blijkt dat die strijd zijn tol begint te eisen.

Toch zijn de machtsverhoudingen nog steeds dezelfde: Colruyt, Delhaize en Carrefour bedienen samen ruim 70 procent van de markt. Van de drie grote, beursgenoteerde warenhuisketens heeft Colruyt nog altijd de hoogste groeicijfers. Hard discounters Aldi en Lidl zitten na de terugval in 2010 terug in de lift. Een aantal kleinere spelers, zoals nieuwkomer Albert Heijn en formules als Red Market, probeerden hun plekje te veroveren of konden hun marktpositie verstevigen.

Meer info: RetailDetail

Bron: RetailDetail

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek