nieuws

Supermarkten gaven minder kortingen op verse voeding

nieuws
Belgische supermarkten gaven in het eerste kwartaal minder promoties op verse voeding en meer afprijzingen op zoetigheden en non-foodartikelen.
1 juni 2012  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:18
Lees meer over:

Uit een analyse van PCNData blijkt dat het totaal aantal promoties van de Belgische supermarkten in het eerste kwartaal van 2012 licht toenam met 0,3 procent. Vooral zoetigheden en non-foodartikelen werden vaker afgeprijsd. In totaal werden er door de Belgische supermarkten drie procent minder versaanbiedingen gepresenteerd. Eieren en zuivel spanden de kroon met zeven procent minder promoties.

Colruyt stak met het immense aantal promoties van bijna 11.000 in het eerste kwartaal van 2012 met kop en schouders uit boven de andere supermarktketens. Delhaize, Carrefour en Spar volgden met respectievelijk 8.073, 3.471 en 1.335 aanbiedingen op afstand.

Bovendien daalde het aantal aanbiedingen van deze ketens terwijl Colruyt in het eerste kwartaal van 2012 meer producten afprijsde dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit gold ook voor BIO-planet. Het aantal promoties van de biologische supermarktformule van de Colruyt Group nam met 39 procent toe.

“Colruyt lijkt met de forse stijging van het aantal aanbiedingen de prijspositie op de Europese markt te willen verbeteren”, zegt Ruben Boas, directeur PCNData. “Begin dit jaar bleek uit een studie van de FOD Economie dat het prijsniveau van de Belgische supermarkten in vergelijking met supermarkten in Nederland, Frankrijk en Duitsland fors hoger is. Vooral voor supermarkten in de grensstreken vormt dit een probleem.”

PCNData is de specialist op het vlak van informatie over salespromoties. Het bureau verzamelt en registreert alle folderpromoties van alle supermarkten, drogisterijen, slijterijen en zelfbedieningsgroothandels in de Benelux.

Bron: eigen verslaggeving/FoodHolland

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek