"Promoot voeding met de kwaliteit en niet de prijs"
nieuwsOp uitnodiging van Comeos, de Belgische federatie voor de handel, bezocht het Agrofront (ABS, Boerenbond en FWA) twee vestigingen van de grootdistributie. De landbouworganisaties polsten daarbij naar de prijsvorming van voedingsmiddelen. Volgens de landbouworganisaties blijven kansen onbenut om lastenboeken financieel te waarderen. Vooral de promotie zou anders en beter kunnen.
Het bezoek bracht de vertegenwoordigers van de landbouworganisaties in het distributiecentrum van Delhaize in Zellik en in een Metro die tot de gelijknamige groep behoort waar ook Makro deel van uitmaakt. “Metro is een Cash&Carry waar enkel mensen die professioneel bezig zijn met voeding zich kunnen bevoorraden”, legt Patrick Dieleman in het ledenblad Boer & Tuinder uit. De klanten komen voor 60 procent uit de horeca of catering, de rest zijn doorverkopers van voedingswaren.
Het bezoek gaf de mensen van de landbouworganisaties de kans om (kritische) vragen te stellen aan de bestuursleden van Comeos. Wat vlees betreft, ging de discussie uiteraard over de prijsvorming. De distributie maakte duidelijk dat de markt niet puur Belgisch is zodat ook het buitenlandse prijzenpeil - dat niet eenduidig hoger of lager is - een invloed heeft. Ook de scherpe concurrentie tussen de Belgische grootwarenhuizen speelt de prijsvorming parten.
Beide partijen waren het erover eens dat lastenboeken financieel gewaardeerd moeten worden, “maar de grote opgave is om het verschil duidelijk te maken aan de consument”, verweerde de distributie zich. “Als dat lukt voor bioproducten, dan moet dat ook kunnen voor de Belgische kwaliteitslabels”, pareerden de landbouworganisaties.
Vanuit diverse hoeken werd aangedrongen op meer communicatie omtrent de labels in de promotiecampagnes van de warenhuisketens. “Er wordt te veel gecommuniceerd over de prijs en nauwelijks over de kwaliteit”, luidde het. “Voedsel is te goedkoop zodat de volledige keten zijn verantwoordelijkheid moet nemen om dit te communiceren aan de consument”, menen de landbouworganisaties. Bij de producenten leeft immers de overtuiging dat de consument bereid is om meer te betalen wanneer hem uitgelegd wordt waarom.
Comeosvoorzitter Jean de Leu de Cecil zei over het ketenoverleg dat het belangrijk is om naar elkaar te luisteren en proberen elkaar te begrijpen. “We moeten samen zoeken naar oplossingen die voor elk product anders zijn”, aldus de Cecil. “Distributie en productie moeten zeker blijven samenwerken”, besloot afgevaardigd bestuurder van Comeos Dominque Michel, “en dat moet gebeuren zoals in het verleden en op een structurele basis.”
Bron: Boer & Tuinder