header.home link

PlattelandsTv zet focus op landbouw verder in de kijker met reeks boerenportretten

10 maart 2021

Met anderhalf miljoen kijkers per week heeft de nichezender PlattelandsTv na zeven jaar zijn plaats veroverd bij de Vlaamse kijkers. Hoewel de zender bestaat uit vier pijlers, blijft het landbouwluik de ‘core business’ van PlattelandsTv. “Met onze nieuwe reeks ‘Boerenportret’ willen we die landbouwfocus benadrukken”, zegt algemeen manager Diederik De Clercq.

Lees meer over:
afbeelding

Aanvankelijk gestart als video-on-demand-kanaal kreeg PlattelandsTv in 2014 zijn eigen lineair kanaal, eerst bij Telenet, later ook bij Proximus en Orange. Intussen kijkt één op vier Vlamingen wel eens naar de zender. PlattelandsTv overkoepelt vier niches: Boerenstebuiten (landbouw), Countrylife (platteland en recreatie) , Jacht & Visvangst en HippoTV (paardensector). De niche Countrylife weet de meeste kijkers te lokken, Boerenstebuiten volgt op de tweede plaats.

Doorheen de jaren groeide ook het kijkerspubliek steeds verder en ook vandaag is het aantal kijkers en het marktaandeel nog steeds groeiend. Het profiel van de PlattelandsTv-kijker is iets ouder dan gemiddeld en meer mannen dan gemiddeld. “Wat opvalt, is dat onze kijkers heel vaak live kijken. Dat is in deze digitale tijden vrij uitzonderlijk”, aldus Diederik De Clercq. De zender wordt het meest bekeken net voor en net na primetime.

Wekelijks lokt het landbouwluik van de zender 250.000 kijkers. “Tel daarbij de kijkers van de actuarubriek ‘PlattelandsTV Vandaag’ en je komt uit op 400.000 kijkers per week”, zegt De Clercq die in 2019 oprichter en toenmalig CEO Patrick Vaernewyck opvolgde.

Vlaamse boeren zijn er in vele soorten. Maar stuk voor stuk hebben ze een boeiend verhaal te vertellen

Diederik De Clercq - Algemeen manager PlattelandsTv

Met een gloednieuw programma wil PlattelandsTv die focus op landbouw nog meer onder de aandacht brengen. Vanaf zondag 15 maart portretteert de zender acht boeren. “Vlaamse boeren zijn er in vele soorten. Maar stuk voor stuk hebben ze een boeiend verhaal met hun eigen aanpak, hun eigen problemen, hun eigen uitdagingen en hun eigen dromen”, legt De Clercq uit.

Het zijn verhalen met hier en daar wat parallellen, maar zeker evenveel enorme verschillen. “Van een ervaren rot die na vele generaties geen opvolging voor het bedrijf meer heeft, tot jonge mensen aan het begin van een boerencarrière vol innovatieve plannen. Van de creatieve ondernemer die volop de kaart van korte keten trekt, tot de trotse veehouder die het geëffende pad van zijn ouders verder plaveit”, klinkt het. Omdat het verhalen zijn die niet verteld kunnen worden in een paar minuten, liet PlattelandsTv de camera’s lang lopen. “En we beperken het knippen in de interview tot een minimum.”

Bekijk hier de trailer:

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek