nieuws

"Ontbijtproducten kunnen boterham niet vervangen"

nieuws
Onbijtproducten speciaal voor kinderen bevatten zoveel suiker dat het meer snoep is dan ontbijt. Dat stelt de Nederlandse Consumentenbond in de Consumentengids van juni. De bond testte ontbijtproducten als muesli, cruesli, drinkontbijt en kinderontbijt. Bij de krokante muesli's kwam de bond niet eens tot een beste koop. In alle onderzochte producten zitten te veel verzadigde vetten en suikers. Geen enkel product volstaat als vervanger van de ouderwetse volkorenboterham, aldus de bond.
31 mei 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:04
Onbijtproducten speciaal voor kinderen bevatten zoveel suiker dat het meer snoep is dan ontbijt. Dat stelt de Nederlandse Consumentenbond in de Consumentengids van juni. De bond testte ontbijtproducten als muesli, cruesli, drinkontbijt en kinderontbijt. Bij de krokante muesli's kwam de bond niet eens tot een beste koop. In alle onderzochte producten zitten te veel verzadigde vetten en suikers. Geen enkel product volstaat als vervanger van de ouderwetse volkorenboterham, aldus de bond.

"Van de onderzochte kinderontbijten spant de Kellogg's Smacks de kroon: die bestaat voor bijna de helft uit suiker, namelijk 47 procent", luidt het. Alle geteste krokante muesli's, ook wel cruesli's genoemd, bevatten volgens de bond veel te veel verzadigd vet. "Alle onderzochte cruesli's zitten boven de norm van het Voedingscentrum".

Ook de krokante muesli barst van de suiker. Van 'nature' zit er tot zeven procent suiker in, fabrikanten vullen dat aan tot wel twintig procent. De hoeveelheid vezels in de cruesli is wel in orde en komt ongeveer overeen met twee volkorenboterhammen, ook leveren ze genoeg energie. Dat doen drinkontbijten dan weer niet en die bevatten ook weinig vezels. Het testpanel van de Consumentenbond vond wel vrijwel alle geteste producten lekker.

Ook in Nederland stijgt het aantal kinderen met overgewicht razendsnel. Tussen 1997 en 2006 is het aantal verdubbeld en inmiddels is één op zeven kinderen is te dik. Uit tal van onderzoeken blijkt bovendien dat kinderen zich makkelijk laten beïnvloeden door reclame en andere marketingtechnieken zoals spaaracties, gratis gadgets en de inschakeling van idolen.(KS)

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek