Omzet Oxfam daalt ondanks toenemend succes fair trade

Het klinkt paradoxaal. De fair trade is een heuse opmars bezig en toch zag pionier Oxfam Fairtrade zijn omzet vorig jaar dalen met 5 procent. Steeds meer supermarkten willen immers een eerlijk graantje meepikken en lanceren hun eigen fair trade label. “We moeten ons herpositioneren”, geeft Koen Van Bockstal, gedelegeerd bestuurder van Oxfam Fairtrade toe.
2 oktober 2009  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:09
Lees meer over:

Het klinkt paradoxaal. De fair trade is een heuse opmars bezig en toch zag pionier Oxfam Fairtrade zijn omzet vorig jaar dalen met 5 procent. Steeds meer supermarkten willen immers een eerlijk graantje meepikken en lanceren hun eigen fair trade label. "We moeten ons herpositioneren", geeft Koen Van Bockstal, gedelegeerd bestuurder van Oxfam Fairtrade toe.

Oxfam Fairtrade zag zijn omzet vorig jaar met 5 procent dalen tot 19,4 miljoen euro. Een jaar daarvoor stond de teller nog op 20,5 miljoen euro. Een vreemde evolutie als je weet dat de verkoop van fair trade in België vorig jaar met 30 procent toenam.

De pionier van eerlijke handel verdeelt sinds 2002 haar producten ook in grote supermarktketens zoals Delhaize en Carrefour. Dat werd zo’n succes dat de grootdistributie voor klassiekers als koffie, thee, chocolade en rietsuiker een eigen fair trademerk opstartten. Zo lanceerde Carrefour in 2007 haar private label Solidair.

Telkens het huismerk een product aan haar fair tradegamma toevoegt, vliegt een Oxfamproduct genadeloos uit de rekken. "Als organisatie zijn we blij met die evolutie", reageert Koen Van Bockstal, gedelegeerd bestuurder van Oxfam Fairtrade. "Onze doelstelling is niet om de grootste te zijn".

Maar hij geeft toe dat zijn bedrijf zich zal moeten heroriënteren om levensvatbaar te blijven. Oxfam Fairtrade probeert daarom meer voet aan wal te krijgen bij de retail. Zo leveren ze nu ook aan kleinere ketens zoals Spar, Cora en Match, maar die verkoop compenseert het omzetverlies in grotere supermarkten niet.

Een andere piste is het professionaliseren van de tweehonderd Oxfam Wereldwinkels. "We willen die graag zien uitgroeien als speciaalzaken voor fair trade", aldus Van Bockstal. De week van de Fair Trade loopt van 30 september tot 10 oktober.
 

Bron: De Morgen

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek