Nils van Dam wordt nieuwe CEO Milcobel

Milcobel heeft een nieuwe CEO. Met onmiddellijke ingang zal Nils van Dam aan de slag gaan bij de zuivelcoöperatie. Hij volgt er Erik De Cock op die sinds half januari als CEO ad interim was aangesteld nadat de samenwerking met Peter Koopmans in december 2019 met onmiddellijke ingang was stopgezet. “Ik vind het een eer om één van de grootste Belgische voedingsbedrijven te leiden en ben ervan overtuigd dat we Milcobel kunnen uitbouwen tot een performante en toekomstbestendige zuivelcoöperatie”, aldus Nils van Dam.
18 mei 2020  – Laatste update 14 september 2020 14:54

Milcobel heeft een nieuwe CEO. Met onmiddellijke ingang zal Nils van Dam aan de slag gaan bij de zuivelcoöperatie. Hij volgt er Erik De Cock op die sinds half januari als CEO ad interim was aangesteld nadat de samenwerking met Peter Koopmans in december 2019 met onmiddellijke ingang was stopgezet. “Ik vind het een eer om één van de grootste Belgische voedingsbedrijven te leiden en ben ervan overtuigd dat we Milcobel kunnen uitbouwen tot een performante en toekomstbestendige zuivelcoöperatie”, aldus Nils van Dam.

Nils van Dam heeft meer dan 30 jaar ervaring in de voedingsindustrie. Milcobel wijst erop dat hij een sterke carrière uitbouwde en verschillende directiefuncties op globaal, Europees en lokaal niveau bij onder meer Unilever, AB-Inbev en Scorpenia vervulde. “Hij was jarenlang een drijvende kracht in sectororganisaties en was onder meer lid van het Bureau van FEVIA waar hij mee aan de basis lag van de langetermijnstrategie ‘Small Country, Great Food’. Nils is een gedreven all-round topmanager met een uitgebreide ervaring in general management, strategische, transformatie- en commerciële trajecten”, staat te lezen in het persbericht.

De raad van bestuur van Milcobel heeft de nieuwe CEO het mandaat toegekend om een maximale waardecreatie voor de leden-melkveehouders te realiseren, zowel in melkprijs als in ondernemings- en aandeelhouderswaarde. Daarnaast moet van Dam Milcobel verder uitbouwen tot een performant, solide en efficiënt bedrijf. Tot slot zal de CEO in samenwerking met de raad van bestuur ook een toekomststrategie uitwerken onder de noemer ‘2025 and beyond’.

Voorzitter Dirk Ryckaert heeft vertrouwen in de aanstelling. “Met Nils halen we een zeer veelzijdig manager aan boord die over de juiste capaciteiten beschikt om samen met het management en alle medewerkers de nodige veranderingsprocessen verder vorm te geven en te realiseren”, luidt het. Hij wijst erop dat de raad van bestuur verwacht dat de noodzakelijke veranderingen snel geïmplementeerd worden “om aldus de nodige melkprijspositie en winstgevendheid van de coöperatie te verbeteren en gedane investeringen sneller te laten renderen”.

Bij Milcobel wacht van Dam een uitdagende taak. De zuivelcoöperatie slaagt er niet in om zijn melkprijspositie te verstevigen. Dat was ook de reden waarom de samenwerking met Peter Koopmans als CEO werd stopgezet eind vorig jaar. “De melkprijspositie heeft in vergelijking tot de omgeving niet gebracht wat ervan verwacht werd. Nochtans werden de afgelopen jaren tal van investeringen doorgevoerd, de productfolio werd uitgebreid, er werden nieuwe posities ingenomen in nieuwe markten er de strategie werd georiënteerd”, luidde de communicatie van de raad van bestuur toen.

Ook nu weer bengelt Milcobel helemaal onderaan in de melkprijsvergelijking. Voor de leveringen in april maakte Milcobel bekend dat het een standaardprijs van 27 euro per 100 liter zou uitbetalen, een euro minder dan een mand eerder. Dit komt neer op een reëel uitbetaalde melkprijs van 29,42 euro per 100 liter. De zuivelcoöperatie heeft vooral last van de ingestorte mozzarellamarkt. Die focus op mozzarella was lang een troef voor Milcobel, maar sinds de uitbraak van de coronacrisis en het sluiten van de horeca en de foodservice is dat tij gekeerd.

Beeld: Milcobel

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek