nieuws
Nieuw opgerichte vzw beschermt "trage wegen" in Vlaand
nieuwsEen nieuwe Vlaamse vereniging "Trage Wegen vzw" is zaterdag in het Oost-Vlaamse Merelbeke opgericht om te ijveren voor het behoud en het herstel van wat zij "trage wegen" noemen. Een 15 tal organisaties zijn reeds lid.
18 maart 2002
Vlaanderen is bezaaid met kleine wegeltjes, jaagpaden, kerkwegels, holle wegen, bospaden of veldwegen.Alleen worden vele ervan niet meer gebruikt of zijn ze ingenomen door landbouwbedrijven, verkavelingen of grondbezitters. Een nieuwe Vlaamse vereniging "Trage Wegen vzw" is zaterdag in het Oost-Vlaamse Merelbeke opgericht om te ijveren voor het behoud en het herstel van wat zij "trage wegen" noemen. Een 15 tal organisaties zijn reeds lid. "Trage weg" is in feite een gallicisme, zegt toerismejournalist en geestelijke vader van de belangenvereniging Paul Maes. "In Wallonië wordt de term "voies lentes" gebruikt voor een afgescheiden wegennet voor niet gemotoriseerd verkeer, voetgangers, fietsers, skaters en zelfs rolstoelgebruikers". Dat is ook het streefdoel van de nieuwe vzw: een fijnmazig wegennet van Vlaamse buurtwegen in ere herstellen dat door de zwakke weggebruiker en de landbouwer gebruikt kan worden voor zachte recreatie, natuurexploratie, woon-winkel of woon-school verkeer. Vandaar dat niet enkel natuurorganisaties als de Bond Beter Leefmilieu (BBL) of Natuurpunt van de vereniging deel uitmaken, maar ook de Fietsersbond, Vakantiegenoegens of de Vlaams Wandel- en Joggingliga. Zij willen op Vlaams niveau het aanspreekpunt en kenniscentrum worden voor lokale initiatieven, maar tevens ook de wetgever sensibiliseren. De enige wet die er nu voor buurtwegen bestaat dateert uit de 19e eeuw en op basis daarvan is de huidige inventaris opgemaakt van de paden. "De Atlassen van de Buurtwegen zijn echter hopeloos verouderd en achterhaald", zegt de vzw. "Ook de bescherming die een buurtweg krijgt op basis van deze wet is beperkt". Daarom wil Vlaams parlementslid Jos Bex (Spirit) in september een voorstel van decreet indienen dat de "trage wegen" definieert en beter beschermt. Zo kan het volgens Bex bijvoorbeeld niet dat een buurtweg na 30 jaar in ongebruik, zomaar privaat bezit kan worden. In afwachting van een wettelijke regeling hoeft de gemeentelijke overheid echter niet stil te zitten, zegt Danny Jacobs van de BBL. Er kan eigenhandig een nieuwe inventaris opgemaakt worden van de bestaande "trage wegen", ook kan de gemeente de functies van deze wegels vastleggen in het ruimtelijk structuurplan of een stedenbouwkundige verordening opmaken om kerk- en voetwegels te beschermen.
Bron: Belga